Frivillig anbringelse.
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej. Jeg har et spørgsmål, når man er frivillig anbragt. Kan man så ikke godt selv bestemme om man vil hjem, selvom det ikke er blevet bedre. Eller kan de godt tvinge en til at være anbragt. Ind til man har fået det godt. Så os et andet spørgsmål. har man selv ret til at kontakte sin sagsbehandler uden at ens opholdsted behøves at vide det i første omgang. Kærlig Hilsen Felicia.

Svar:
Hej Felicia
Når du er frivillig anbragt, så er det dig og den person der har forældremyndigheden over dig, der bestemmer. Så hvis din mor og far har forældremyndigheden, så er det først og fremmest jer der skal være enige.
Når det er sagt, så er der mange unge som ikke snakker så godt med deres forældre, og derfor kan det være en rigtig god ide at snakke med ens sagsbehandler også. Du må gerne ringe til din sagsbehandler, uden at dit opholdsted behøver at få det at vide.
Jeg vil alligevel anbefale dig, at få snakket med din kontaktpædagog først eller lederen på den institution du bor på. Måske kunne det være rart for dig, at snakke med dem om hvilke muligheder der kunne være og hvorfor du ikke synes det fungerer lige nu.
Om det så ender med at du skal flytte hjem, blive boende eller finde et andet sted, så er der måske en større mulighed for at det bliver bedre, fordi i har fundet ud af hvorfor det ikke fungerer nu.
Venlig hilsen
Erroll