Forældres samtykke
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej ... Jeg vidste ikke lige hvor jeg kunne sendte dette spørgsmål så jeg vil prøve her ...
Jeg er 16 år' har været i behandling div. steder i knap 4 år, været indlagt osv. indtil jeg for nogle måneder siden sagde "stop" og ikke ville mere.. Men men men...
Nu er det sådan at jeg kan mærke at jeg ikke skulle have sagt stop så tidligt, men jeg kan ikke fortælle det til mine forældre og det er meget vigtigt de ikke ved noget - længere historie..
Så tænkte.. er der på nogen måde når man er under 18 en psykolog, terapeut what ever you name it, der kan snakke med en dog UDEN forældrenes sammenstykke, ?
På forhånd tak .. - Anja

Svar:
Kære Anja
Tak for dit spørgsmål. Jeg syntes det er flot at du er så bevidst om, at det var for tidligt at stoppe din behandling og at du gerne vil starte op igen.
Psykologer og psykiatere er bundet til samme lovgivning som din læge, nemlig at hvis du er under 18 år og skal i behandling, så skal dine forældre orienteres og give deres samtykke.
I særlige situationer kan det undlades, men kun hvis lægen vurderer at det er til fare for dig og din udvikling.
Så ud fra det du fortæller mig, kan du ikke få behandling fra en autoriseret psykolog eller psykiater, uden dine forældre får det at vide.
Du skriver at dine forældre ikke må vide det, at det er en lang historie. Det er helt ok, du skal bare huske på at det handler om at du skal få det bedre, og at det er vigtigt at du får snakket med en voksen der kan hjælpe dig.
Hvis du ikke vil fortælle din forældre noget, kan jeg foreslå at du besøge vores anonyme rådgivningschat i cyberhus
Her vil der være en voksen der vil lytte og chatte med dig. Den person kan også hjælpe dig med at finde andre anonyme muligheder på nettet som du måske kan få glæde af.
Der er flere kommuner der tilbyder anonym rådgivning for unge under 18 år. Også hvor du kan snakke med en autoriseret psykolog. Jeg ved ikke i hvilken kommune du bor, men du kan kontakte www.ungdomspsykolog.dk
Her kan du finde en masse gode links til anonym rådgivning. Her kan du også ringe eller skrive for at spørge om din kommune har et tilbud du kan bruge i din situation.
Jeg håber du finder det du kan bruge
Venlig hilsen
Erroll