forældremyndigheden
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hej er det ikke rigtigt at man selv kan bestemme om man vi bo hos mor eller far nå man er over 7 år gammel? jeg bor hos min mor som har fuld forældremyndighed og jeg vil gerne bo hos min far og det vil han også gerne have at jeg gør

Svar:
Kære du!
Selvom du sikkert er ked af den situation du står i, syntes jeg det er flot, at du forsøger at finde ud af hvordan du kan få det sådan som du syntes det er bedst for dig. Her skal jeg prøve at hjælpe dig lidt videre så godt jeg kan.
Det er sådan at du ikke selv kan bestemme hvor du vil bo. Det bestemmer dine forældre og hvis de ikke kan finde ud af det, så hjælper noget der hedder statsforvaltningen med at lave en aftale.
Men det er også sådan at det jo handler om dit liv og derfor skal du høres. Det vil sige både dine forældre og statsforvaltningen skal høre hvad du gerne vil. Det er dem der bestemmer, men de skal høre hvad du mener.
Det er også sådan, at når du er fyldt 10 år må du selv kontakte statsforvaltningen og bede dem om at snakke med dine forældre.
Det aller bedste er, hvis du og dine forældre selv kan finde en løsning om hvad det bedste er. Hvis det ikke kan lade sig gøre, så er der nogle ting du og din far kan gøre.
Din far kan indsende en ansøgning til jeres statsforvaltning. Med ansøgningen kan han søge om halvdelen af forældremyndigheden og/eller at du skal bo hos ham.
På et møde i Statsforvaltningen, vil dine forældre og rådgiveren sammen, prøve at finde den løsning der er bedst for dig. Du vil også blive spurgt om hvad du syntes.
Du kan også selv indkalde til et møde på Statsforvaltningen. Det gør du gennem forvaltningens skilsmissekontor. Men det bedste er, at din far sørger for det.
Her er et link til oversigt over statsforvaltninger, hvor du kan finde den stasforvaltning der er tættest på dig og som du og din far kan ringe og snakke med.
Hvis du er ked af det eller bare har brug for at snakke med nogle voksne, kan du altid kontakte Cyberhus chatrådgivning. Der har vi åben hver mandag til torsdag, mellem klokken 14 og 19.
Jeg håber det bedste for dig!
Venlig hilsen
Claus