Flytte hjemmefra - mine muligheder

brevkassespørgsmål

Flytte hjemmefra - mine muligheder

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej med jer :-) Først og fremmest stor ros til jeres brevkasse, det er et godt stykke arbejde i gør! Mit spørgsmål handler om at flytte hjemmefra. For at være ærlig, har jeg ret mange problemer i mit liv lige PT, og et af dem (som er det, jeg skriver til jer om) er, at jeg slet ikke kan holde min familie ud længere. Jeg kan ikke klare at bo hjemme. Men jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre ved det. Aller helst ville jeg jo gerne flytte hjemmefra til en lejlighed, men det har jeg slet ikke råd til. Jeg dyrker sport på eliteniveau, hvilket betyder træning ca. 8 gange fra mandag-fredag og så turnering el.lign. i weekenden. Men selvom jeg elsker min sport rigtig højt, så overvejer jeg lidt, om jeg bliver nød til at stoppe for at arbejde i stedet for. Lige nu arbejder jeg nemlig kun i ferierne, hvilket slet ikke er nok. Og jeg er næsten helt sikker på, at ingen af mine forældre ville hjælpe med det finansielle, hvis jeg flyttede. Min oprindelige fremtidsplan var, at jeg her efter gymnasiet (jeg går i 1.g) ville tage et sabbatår med masser af sport og arbejde, så jeg ville have styr på økonomien. Problemet er bare, at jeg simpelthen ikke kan vente over 3 år med at flytte; det holder jeg virkelig ikke ud! Hver eneste dag er i forvejen kamp nok i sig selv. Grunden til, at jeg gerne vil væk, er, at jeg bliver behandlet rigtig skidt derhjemme. Udover det, drikker min mor også hver dag, men hun behandler mig også forfærdeligt når hun er ædru, så det kan egentlig være lige meget. Men ingen af mine forældre er voldelige over for mig. Godt nok var der lige en aften i denne uge, hvor jeg fik smækket to døre i hovedet uden at have gjort noget, men det var et særtilfælde. Så der er ikke nogen chance for, at kommunen ville se grund til at tvangsfjerne mig eller lignende. Udover det, er der også kun lidt over et år til, at jeg bliver 18. Men heldigvis har jeg ikke nogen små søskende, som det ville gå ud over, hvis jeg flyttede selv. Mit spørgsmål går egentlig bare ud på at høre jer, om der var en eller anden løsning, som jeg har overset? PS, så ved jeg godt, at jeg ikke går særlig meget i dybden med mine problemer, hvilket måske gør det lidt sværere for jer. Det er lidt fordi, at det ville fylde jeg ved ikke hvor meget, men mest fordi det er så svært for mig at snakke/skrive om.

Svar:

Hej Anonym

Godt du skriver når du på den måde føler at det hele derhjemme virker helt uoverskueligt lige nu, og du har brug for hjælp til at finde en løsning.

Jeg kan godt forstå hvorfor du tænker at det kunne være en mulighed at droppe din sport, for at tjene penge så du kan forsørge dig selv. Jeg synes dog det vil være ærgerligt at droppe det du virkelig holder af, for jeg tror ikke vil være med til at gøre dig gladere.
Det er også sådan at når du er under 18 kan du ikke alene beslutte dig for at flytte hjemmefra. Det skal dine forældre give dig tilladelse til.

Du spørger om der er en eller anden mulighed, for at komme væk hjemmefra,  du har overset og det vil jeg gerne prøve at se om der kunne være.
Du skriver at der ikke er nogen chance for tvangsfjernelse fordi du ikke bliver udsat for vold, og fordi du alligevel snart bliver 18.

Først og fremmest vil jeg gerne lige holde liv i den mulighed du selv mener ikke kan lade sig gøre. En tvangsfjernelse er som udgangspunkt ikke afhængig af hverken alder eller vold. Du behøver ikke blive slået for at blive tvangsfjernet hjemmefra.
Faktisk er det sådan at psykisk vold betragtes som værende ligeså alvorligt som fysisk vold. Du siger at dine forældre behandler dig rigtig dårligt. Måske bliver du faktisk udsat for psykisk vold? Det kan jeg naturligvis ikke vurdere, men jeg nævner det fordi jeg synes det er vigtigt at du ikke afskriver hjælp fra kommunen.
Det at din mor drikker er også en væsentlig faktor. Det er også noget kommunen kan have med i deres vurdering.

Dernæst vil jeg sige at din kommune kan hjælpe på andre måder end lige en tvangsfjernelse. I flere kommuner kan unge der af en eller anden årsag ikke længere kan bo hjemme, få hjælp og støtte til at bo for sig selv. Det kan både være i egen lejlighed, på et værelse, eller i en ungehybel sammen med andre unge.
Hvis det viser sig at være en mulighed for dig kan kommunen hjælpe dig med økonomien og alt det praktiske omkring det at komme hjemmefra.
Nogle steder er der også voksne tilknyttet som kigger forbi ind imellem for at tilbyde støtte med praktiske ting og måske også lige få en snak om hvordan det går.

Det jeg vil frem til er at det bedste du kan gøre er at kontakte din kommune og fortælle dem om hvordan du har det og hvad det er der sker derhjemme. Du kan starte ved at kontakte din kommunes anonyme rådgivning, hvor du kan henvende dig uden at oplyse dit navn og adresse. Hvis du ikke kan finde ud af hvordan du kan komme i kontakt med de rigtige mennesker hos din kommune er du velkommen til at logge på vores chat og bede om hjælp.

Chatten er åben man-tors kl. 14-19. Der sidder voksne der kan hjælpe dig med at finde de rigtige numre og adresser på hvor du skal henvende dig.

DeBedsteHilsner

Niels-Christian