Flytte hjemmefra
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg er en dreng på 15 år og jeg har gået længe og tænkt på hvornår det er muligt at flytte hjemmefra. Jeg er godt klar over de økonomiske omkostninger, men vil bare vide om det er muligt? Jeg er efterhånden ved at være godt træt af at bo derhjemme og benytter en hver chance for at komme ud til en af mine venner og sove, men nu har de blokeret den mulighed så jeg skal være hjemme hver aften. Det er jeg meget træt af for det eneste der er at lave er at de på min lillebror spiller ps3 da vi deler værelse.

Svar:
Hej med dig..
Super at du lige undersøger hvad dine rettigheder er, når der er noget du er utilfreds med. Nu skal du høre..loven siger, at dine forældre har ansvaret for dig indtil du bliver 18 år og det betyder at de bestemmer rigtig mange ting. De bestemmer for eksempel også om du må flytte hjemmefra eller ej..
De kan også bestemme hvor sent du må være ude og hvem du må sove ved.
Det vil altså sige, at du først kan flytte hjemmefra og bestemme den slags ting, når du bliver 18 år. Hvis du skal flytte hjemmefra, så skal din mor og far være enige i den beslutning.
Så hvis du er utilfreds med hvordan tingene er derhjemme og træt af at se på lillebror spille Ps3 hver aften, så synes jeg du skal snakke med dem igen, og prøve at forklare hvordan du har det.
Måske kan I finde en løsning, som I alle sammen er tilfredse med. Men du bliver nød til at acceptere hvis dine forældre vælger at holde fast.
Kan du have det godt..
Venlig hilsen
Erroll