At flytte hjemmefra.

brevkassespørgsmål

At flytte hjemmefra.

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Jeg har en del problemer derhjemme, med min familie - og jeg har tænkt lidt, hvad er mulighederne for unge under 18 at flytte hjemmefra? og hvis de flytter hjemmefra, er det så stadig forældrene der får ens børnepenge, eller får man dem selv?

Svar:

Hej med dig,

Jeg er ked af at høre, at du har problemer derhjemme. Men hvor er det godt at du undersøger hvad du kan gøre og jeg vil rigtig gerne fortælle dig, hvilke muligheder du har i følge loven.

Loven siger, at indtil du fylder 18 år, skal du bo det sted som dine forældre vælger. Men hvis dine forældre giver dig lov, kan du godt flytte på et værelse eller i din egen lejlighed.

Børnepengene er egentlig dine, men du kan ikke selv bestemme over dem. Så hvis du flytter hjemmefra, kan du kontakte din kommune og tale med den afdeling der kaldes Socialforvaltningen, om din situation. De kan måske hjælpe dig med at du kan få dine børnepenge - som man også kalder børnefamilieydelsen.

Hvis du har brug for en at tale med, om de problemer du har med din familie, eller om det at flytte, kan du kigge forbi vores chatrådgivning. Her kan du også være anonym og den har åben mandag til torsdag fra klokken 14 til klokken 19.

Weekend hilsner fra

Claus