Flytte hjemmefra?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej :-) Jeg ved ikke om mit spørgsmål høre under rettigheder. Jeg har det ikke så godt derhjemme osv. Jeg har en faster som jeg holder meget af. Kan jeg godt flytte hjem til hende i en perioder? Eller er det min mor der bestemmer det. Vil så gerne væk fra min mor. Har jeg ret til at flytte "hjemmefra" hvis det er hos min faster?

Svar:
Hej med dig..
Det er den helt rigtige brevkasse du har skrevet til og jeg vil gerne svare så godt jeg kan på dit spørgsmål..
Ja, det er din mor der bestemmer om du må flytte hen til din faster, også selvom det bare er en kort periode. Loven er sådan, at det er den person der har forældremyndigheden der bestemmer over barnet, frem til barnet er 18 år. Og det vil så være din mor.
Men der nogle tilfælde hvor det kan laves om. Hvis du bliver enige med din mor og din faster om, at det kunne være en god ide, så må du gerne. Så den første mulighed du kan prøve er, at få snakket med din mor om det. Fortæl hende hvad du tænker og hvorfor, måske er hun enig med dig?
Den anden mulighed er, at du har det så dårligt derhjemme at din kommune også mener det ville være bedst at flytte hjemmefra. Men så er det kommunen der bestemmer hvorhen og derfor kan du ikke være sikker på at det vil blive hos din faster. Det kunne også blive en institution eller en plejefamilie.
Hvis du synes det er så svært derhjemme, så skal du prøve at kontakte din kommune eller få snakket med en voksen som kan hjælpe dig med at få snakket emd kommunen. Det kunne godt være din fsater, men det kunne også være en sød lærer eller en helt anden du kender og er tryg ved.
Du kunne også starte med at kigge forbi chatten herinde i Cyberhus. Her sidder der også voksne rådgivere som du kan chatte anonymt med. Måske kunne det være rart for dig og så kunne den voksne høre lidt mere om hvordan du har det derhjemme og på den måde hjælpe dig endnu mere.
Jeg håber du kunne bruge mit svar til dig..
Venlig hilsen
Erroll