Flytte hjemmefra
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej, jeg er 16 snart 17 og er hele tiden uenig med min mor. Hun er rigtig meget i mod mit forhold (har en kæreste på 23) i starten kunne hun rigtig godt lide ham, men efter jeg lige er startet i gymnasiet er hun rigtig meget imod at jeg er sammen med ham. Han er den sødeste og vil bare gerne vide om der er mulighed for at jeg kan få lov til at flytte i min egen lejlighed eller hjem til min kæreste og så få retten over mig selv? Der er en sag igang med min lillesøster hos kommunen og det går mig rigtig meget på, så kan ikke rigtig koncentrere mig derhjemme og er aldrig glad når jeg er hjemme

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt høre på dig, at du er rigtig gald for din kæreste og at du ikke synes det fungerer så godt derhjemme lige nu.
Omkring dine muligheder rent lovmæssigt, så er det meget enkelt faktisk. Det er din mor der har forældremyndigheden over dig og derfor bestemmer hun en masse ting. For eksempel bestemmer hun hvor du skal bo.
Det er helt normalt og fair nok, at man ikke får lov til at flytte hjemmefra som 16 årig og derfor er det nødvendigt at du bliver enig med din mor om, at det er en god ide og hvis hun giver dig lov til at flytte, så er det fint.
Hvis hun ikke giver dig lov og du stadig mener det er meget vigtigt for dig og din udvikling, så kan du kontakte kommunen og så vil de vurderer om du det er bedst du ikke bor hjemme.
Hvis de mener det er bedst, så tager de ansvar for dig og derfor er de også med til at bestemme hvor du skal bo og skal de også synes at det er en god ide at flytte sammen med din kæreste på 23 år.
Det er ikke så nemt at få lov til at flytte hjemme fra før man er fyldt 18 år. Så det bedste ville være hvis du og din mor kunne blive enige. Måske skulle du prøve at snakke med hende igen og hvis hun siger nej igen, så måske snakke med hende om hvornår det ville være okay. På den måde har du noget at se frem til.
Håber I finder en løsning sammen
Venlig hilsen
Erroll