flytte hjemmefra
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
jeg er en pige på 18 år, jeg fyldte her til august. mine forældre er skilt, og min bror flyttede hjemmefra fra et par år siden. jeg har lige selv været på efterskole i et par år. min mor gør mig tit ked af det. hvis jeg skal ind til byen, skal jeg være hjemme inden midnat, hvor andre der er yngre end mig selv bestemmer hvornår de er hjemme. jeg må ikke feste hjemme ved andre, også blive at overnatte. hun er også stille og roligt begyndt at blande sig i hvilken fyr jeg vil se. hun sætter og bestemmer en masse ting, som tit gør mig ked af det, fordi jeg føler jeg intet frihed har. er der ikke mulighed for at få noget støtte af kommunen til at flytte hjemmefra, når nu jeg ikke kan få udeboende SU kan hellere ikke rigtig bo ved min far, pga alkohol problemer. hvis jeg går til kommunen og vil høre om noget støtte, skal en af mine forældre så blandes ind i det ? mvh katrine

Svar:
Hej med dig...
Det er super du skriver ind, for lige at få styr på hvad der kan lade sig gøre og ikke kan lade sig gøre.
Det er faktisk ret enkelt. Når du er 18 år bestemmer du selv over dit liv og din mor har ikke ret til at blande sig i dine kærester og andre private ting.
Men når du stadig bor hos din mor, så er der nogle ting hun stadig bestemmer. Og det kunne for ekempel være hvornår du kommer hjem. Hun kan bestemme de ting som handler om de regler der er i hjemmet. Hvis hun gerne vil have der er stille kl. 12 for eksempel og hun ikke gider at have at du kommer hjem sent og larmer.
Så hvis du gerne vil bestemme helt selv, så må du flytte hjemmefra.
Men det koster jo penge til husleje og mad. Hvis du studerer, så kan du få udeboende SU, ellers er der mulighed for bistandshjælp eller hvis du selv kan finde et arbejde. Så på den måde kan det godt lade sig gøre, hvis du kan finde et sted at bo som ikke er alt for dyrt.
Så det er en god ide at kontakte kommune og få noget information på de muligheder du har og hvordan du skal gøre det, når du flytter hjemmefra. Og nej, de vil ikke kontakte dine forældre når du er blevet 18 år. Så er du nemlig voksen og dine forældre har ikke længere pligt til at forsørge dig.
Jeg håber det gav dig nogel svar..
Venlig hilsen
Erroll