Flytte hjemfra
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Kære Cyberhus.dk! Jeg fylder 15 år her den 3. september, og jeg har nogle få spørgsmål. Kan jeg godt flytte hjemmefra som 15-årig? Nu har jeg læst lidt omkring at flytte hjemmefra, og at ens forældre bestemmer ret meget over en, indtil man fylder 18 år, hvor man bliver myndig, og at hvis ens forældre ikke giver tilladelse til, at lade en flytte hjemmefra som f.eks. 15-årig skal man vist tage kontakt til kommunen eller noget. Jeg har selv problemer i hjemmet osv, men det er ikke rigtigt det jeg vil skrive om. Jeg har egentlig bare ét enkelt spørgsmål, er det overhovedet muligt at flytte hjemmefra som 15-årig, hvis man får lov, eller kommer igennem alt det der skal til? Med venlig hilsen Ellen :-).

Svar:
Hej med dig..
Det lyder som om du har undersøgt det lidt og det er super. Og du har godt fat i det, fordi det er rigtigt at din mor og far bestemmer rigtig meget indtiol du bliver myndig som 18 årig.
Det vil sige, at de også bestemmer om du må flytte hjemmefra.
Du spørger om det er muligt, hvis de siger ja eller du er igennem alt det andet og her regner jeg med du mener kommunen.
Svaret er ja, men....der er lige et par ting ved det.
1. Indtil man er 18 år, har man ret til tryghed og til at få hjælp og støtte. Det betyder, at hvis du får lov af dine forældre, så skal de stadig gå ind og støtte dig og hjælpe dig så godt de kan, fordi det er meget tidligt at flytte hjemmefra og der vil mange ting som vil være svære i starten.. Der er det økonomiske, regninger og mad, men det kan også være lidt ensom at flytte hjemmefra.
Kommunen vil også synes det er tidligt og derfor vil de sikre sig, at du har det okay og at dine forældre lever op til det de skal. Hvis ikke de gør det, vil kommunen vurderer om det er den rigtige løsning og hvad der skal til for at du har det godt. Det kunne være en kontaktperson, flytte hjem igen eller noget helt andet.
2. Den anden mulighed for at flytte hjemmefra er, at kontakte kommunen først og få en snak med en socialrådgiver. Hvis kommunen også mener det er bedst for dig, at flytte hjemmefra, så skal I sammen finde den bedste model.
Så fordi du er 15 år, så skal der være sikkerhed for at du har det godt, og derfor vil jeg råde dig til at kontakte kommunen, hvis du ikke mener du kan bo hjemme.
Du kan selv ringe til familieafdelingen i din kommune, eller bare til kommunen og så bede om at snakkke med en sagsbehandler. De vil lige spørge dig hvad det handler om, og så kan du bare nøjes med at sige at du er 15 år og vil flytte hjemmefra, så vil de stille dig om til den rigtige person.
Du kan også få en voksen du kender til at hjælpe dig.. måske en sød lærer eller en anden voksen i din familie.
Jeg håber det gav dig svar nok og ellers vil jeg foreslå at du logger på chatten. her kan du chatte med en voksen rådgiver anonymt og hanhun kan også hjælpe dig med at finde det præcise nummer og andre ting.
Venlig hilsen
Erroll