flytte
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg har et spørgsmål omkring at flytte. Jeg bliver 18 til december, og jeg har i meget lang tid ikke været særlig glad for at bo hos min mor og stedfar. Vi er 4 børn i huset, og det virker lidt som om mine forældre bliver stressede. Derfor er der altid en meget dårlig stemning, og især over for mig. De forstår ikke hvorfor jeg ikke er så tit hjemme, men har prøvet at forklare dem at det er fordi jeg gerne vil se mine venner, og får aldrig lov til at have dem med hjem til mig da vi har små børn i familien. Jeg får også tit skæld ud, og det er med råben og skrigen og trudsler om at jeg skal flytte. Men når det kommer til stykket vil de ikke lade mig flytte. Jeg vil så gerne væk, for kan virkelig ikke leve med at komme hjem og få skæld ud med det samme. Det gør mig virkelig i dårligt humør. Mit spørgsmål er så, om det er mugligt for mig at "flytte" eller rettere sagt bare bo hos min kæreste veninde i et stykke tid, selvom de ikke er med på ideen? Har jeg nogen rettigheder til det?

Svar:
Hej med dig
Det lyder til at der sker en masse hjemme hos dig og det lyder til at du nu synes det er ved at være for meget.
Når du fylder 18 år, så bliver du det man kalder " myndig" og det betyder at du selv bestemme over dit eget liv og også om hvor du vil bo.
Indtil du bliver 18 år, er det dine forældre der har forældremyndigheden og bestemmer hvad du må og ikke må. Det vil sige, at du ikke kan bo hos dine veninder eller nogen anden, hvis dine forældre ikke vil have det.
Jeg vil foreslå at du allerede nu begynder at snakke med dine forældre om den mulighed og at du gerne vil flytte over til din kæreste eller veninde i en periode. Det ville være rart for dig, hvis I kunne snakke åbent om det og hvis de ville støtte og hjælpe dig, når den tid kommer.
Så lige nu vil jeg foreslå dig at fortælle dem om hvordan du har det. Jeg synes også det kunne være en god ide for dig, at besøge chatten her i Cyberhus. Den har åben mellem 15-19.00 mandag til torsdag. Her kan du chatte med en voksen og måske kan I sammen finde frem til hvordan du kan få snakket det igennem med dine forældre.
Venlig hilsen
Erroll