er jeg udsat for omsorgssvigt

brevkassespørgsmål

er jeg udsat for omsorgssvigt

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

min mor er aldrig hjemme og hun skælder mig ud når jeg er ked af det og hun siger jeg ikk dur til noget og jeg er et problembarn og hun siger tit at hun snart vil dø fordi hun ikk magter det mere og når jeg er ked af og vil snakke med hende vil hun ikk snakke med mig :( og hun siger også at jeg ikk fatter en skid og hun siger også at hun glæder sig til at blive fri for mig i et helt år!!!!

Svar:

Hej med dig

Det er godt du undersøger dine rettigheder i forhold til de ting din mor siger og gør derhjemme. Og jeg synes ikke det lyder så rart det din mor siger til dig. Jeg synes heller ikke det er okay, og derfor synes jeg det er godt du gør noget ved det.

Det er din mors opgave at passe på dig og sikre at du vokser op i et trygt hjem, så du kan udvikle dig. Hvis din mor ikke gør det og du føler det ikke er godt nok, så har du flere muligheder.

Du kan kontakte din kommune direkte og få en snak med en sagsbehandler i familieafdelingen. Du kan ringe til din kommune og bede om at snakke med en sagsbehandler.

Så vil sagsbehandleren forklarer dig om hvilke muligheder du har og hvad han/hun kan gøre for at hjælpe dig. Jeg kan ikke fortælle dig, hvad de muligheder kan være, fordi det er noget sagsbehandleren vil tage stilling til efter at have snakket med dig og måske din mor.

Det kan godt være lidt svært at ringe til kommunen selv og derfor kan det være en god ide at snakke med en anden voksen som måske kan hjælpe dig med at få ringet. Det kunne være en anden i din familie, en god lærer eller en venindes mor. prøv at overveje hvem det kunne være.

En anden ting jeg vil anbefale dig er at kigge forbi chatten her i Cyberhus. Her kan du chatte anonymt med en rådgiver og sætte nogle flere ord på, og rådgiveren kan spørge dig om forskellige ting, så kan det være nemmere for rådgiveren at komme med nogle mere præcise forslag til hvad du kan gøre nu.

Jeg håber du fik svar på dit spørgsmål.

Venlig hilsen

Erroll