Er det en god idé?

brevkassespørgsmål

Er det en god idé?

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

hej jeg er en pige som går på efterskole nu og det gjord jeg også sidste år... men nu er jeg begyndt at tænke meget over næste år, om hvordan det skal gå at komme tilbage til de gamle idioter. jeg skal på HTX i esbjerg tilnæste år og jeg regner med at jeg kommer til at gå sammen med nogen af de gamle... jeg har fakdist grædt over det så bange er jeg for det... jeg er hørerhæmmet og gåt på en efter skole med plas til 15 hørerhæmmede. i går snakkede jeg med hende jeg bode sammen med sidste år jeg fortalte hende om min frygt og spurte hende hvordan hun klarede sin frydt sidate år (hun er også hørehæmmed og var bange for det sammen som mig) du sagde at hun havde tænkt på at vi to kunne fløtte sammen til næste år eks, i kolding, vi skal ikke på sammen skole men begge de skoler vi bor på er i kolding... nu er det bare det med det økonomiske om vi kan have rød til det og om kommunen kan støtte op om det? også vil jeg høre om i synes det lyder som en god ide vi har fundet på... hvis det nu blev kolding så er det næmt for om bække at komme hjem da der går tog direkte, vi var godt til at bo sammen sidste år og vi støtter hinande i alt... lyder det som en god ide vi har fået og/eller hvad skal vi tænke over????

Svar:

Hej med dig..

Jeg kan sagtens forstå, at du tænker meget over at komme tilbage på skolen og specielt når du har været væk på efterskole og (lyder det til) har haft et dejligt år. Så kan man godt frygte det værste og tro at det bliver lige så svært, som det måske var da man tog afsted.

Jeg synes jeres ide om at flytte sammen i Kolding lyder som en mulighed, men jeg kan ikke svare dig på om det er en god ide, fordi jeg kender dig simpelthen ikke godt nok til det.

Men jeg synes du skal prøve at undersøge det, fordi det er den bedste måde at finde ud af om det faktisk er en god ide. Jeg synes du skal undersøge følgende:

1. Start med at vende ideen med dine forældre, fordi så længe du er under 18 år, bestemmer dine forældre rigtig meget, også om du må flytte hjemmefra.

2. Omkring økonomien, så ved jeg ikke hvor hørehæmmet du er og om det er muligt at kommunen kan hjælpe dig på det område. Jeg synes du og dine forældre skal prøve at kontakte en sagsbehandler i din kommune og spørge om det.

Hvis de siger nej, så er der jo en mulighed for at dine forældre måske kan hjælpe lidt, men måske kunne du også få et ungdomsarbejde, så du selv kan betale noget af huslejen.

3. Det sidste jeg synes du skal oveveje er, om du og din veninde måske kunne være en stor støtte for hinanden, selvom I ikke bor sammen. Så hvis I ikke helt er gamle nok endnu og jeres forældre ikke giver jer lov til at flytte sammen, så kan I stadig bruge hinanden. og så, hvem ved om 1-2 år, om I så kan flytte sammen til den tid?

Hvis du ikke snakker så godt med dine forældre, så synes jeg du skal prøve chatrådgivningen af her i Cyberhus, fordi så kan det være du sammen med rådgiveren kan finde flere muligheder eller måder du kan undersøge hvad der er rigtigt for dig..

Et godt nytår til dig her fra..

Venlig hilsen

Erroll

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål