Er 12 år men hvornår må jeg flyttehjemmefra ?

brevkassespørgsmål

Er 12 år men hvornår må jeg flyttehjemmefra ?

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Oprettet 11 år 1 uge siden

Kære læser Jeg er en pige på 12 år og jeg ved godt at man skal have lov af sine mor/far eller værge men hvis nu vi siger at jeg har fået underskriften til at flytte hjemmefra af min mor må jeg så godt flytte ? Jeg er jo kun 12 år så det må jeg da ikke? Hvis jeg har en underskrift hvor gammel skal jeg så være for at jeg rigtig må? en 12 årig kan jo ikke bo alene? Fra hende der gerne vil flyttehjemmefra

Svar:

Hej med dig...

Super godt du lige undersøger tingene, fordi du har helt ret. Som 12 årig må du ikke bo alene, selvom du har fået en underskrift fra din mor. Der står nemlig i loven, at der skal være en eller flere voksen der har ansvaret for børn og unge under 18 år.

Det er sådan, at din mor jo har ansvaret for dig indtil du er 18 år og det vil sige hun skal sørge for, at du har tøj, mad og et sted at bo. Hun skal også sørge for at du har det trygt og godt.

Hvis hun ikke kan det, så kan du og din mor snakke med kommunen og høre om de vil hjælpe med at finde et andet sted hvor du kan bo. Det vil så være et sted, hvor der er andre voksne som kan passe på dig og sørge for at du har det godt, går i skole osv.

Det er noget kommunen vil betale for og derfor skal de være enige i, at det vil være det bedste for dig. Det vil sige, det er ikke noget du eller din mor kan bestemme alene. Derfor skal din mor kontakte kommunen og få en snak med dem. De vil også snakke med dig og høre dig om hvad du synes. Og så vil de tage en beslutning om de også synes det er en god ide.

Hvis din mor ikke kan få kontaktet kommunen, så synes jeg du skal ringe til Børnetelefonen i Børns vilkår og fortælle dem om situationen. De har nemlig noget der hedder bisiddeerordningen, som også kan hjælpe med at ringe til kommunen sammen med dig.

Du har også en mulighed for at logge på chatten her i Cyberhus. Her sidder der også voksne som du anonymt kan chatte med og måske kunne det også være rart for dig. Her kan I også snakke om hvorfor du gerne vil flytte hjemmefra og om der er muligheder for at kommunen vil hjælpe dig.

Håber det gav lidt svar..
Venlig hilsen
Erroll