egen lejlighed?

brevkassespørgsmål

egen lejlighed?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 14 år 2 uger siden

Hej Erroll :) Min mor er psykisk syg så jeg blev fjernet for nogle år siden. Jeg har boet på flere institutioner og jeg er virkelig træt af at jeg ikke føler mig tryg, det er bare som om man aldrig falder til nogle steder :( Jeg har spurgt om jeg ikke kan flytte i min egen lejlighed eller noget, men min sagsbehandler siger at jeg ikke er klar til det, men jeg føler mig altså klar, og da jeg boede hjemme ved min mor lavede jeg alt det praktiske, fordi hun ikke kunne. Synes du jeg er for ung? og har jeg ikke noget at skulle have sagt? Jeg ville også gerne på efterskole eller højskole.. Jeg har virkelig hørt at det skulle være sjovt og prøve og jeg kan virkelig godt lide musik og teater, men det er også vildt dyrt.. jeg har selv sparet nogen op, men kan man ikke få lidt tilskud? glad hilsen red queen :)

Svar:

Hej red queen..

Fedt navn :)

Jeg synes det lyder dejligt, at du er glad for musik og teater, og at du godt kunne tænke dig at komme på efterskole. Det synes jeg også lyder som en god ide og har kun hørt godt om det.

Du stiller mig et meget konkret spørgsmål, nemlig om jeg synes du er for ung til at flytte hjemme fra?, og jeg vil gerne give dig et konkret svar. Ja, det synes jeg.

Jeg kan godt høre på dig, at du har været vant til at klare rigtig mange ting derhjemme, fordi din mor er psykisk syg og derfor tror jeg også du vil kunne klare en masse ting alene. Men noget af det vigtigste er at du får lov til at være ung og ikke skal tænke så meget på at gøre rent, betale regninger og købe ind. Du skal have tid til at passe din skole, være sammen med veninder og måske flirte lidt med drengene..:)

Loven er skruet sådan sammen at dem der har forældremyndigheden over dig, bestemmer rigtig mange ting, indtil du bliver 18 år. Da du er blevet fjernet hjemmefra går jeg ud fra at det er din kommune og din sagsbehandler der har ansvaret for dig, og derfor bestemmer de rigtig meget.

De bestemmer for eksempel hvor du skal bo. Men jeg synes ideen om efterskole lyder rigtig god og jeg synes du skal prøve at snakke med din sagsbehandler om det. Måske kan i lave en aftale om at det kunne lade sig gøre i 9 eller 10 klasse og måske vil din kommune også hjælpe med det økonomiske.

Jeg synes det er super flot at du er begyndt at spare nogle penge sammen og det viser også at du rigtig gerne vil det her. Fortæl din sagsbehandler at du har sparet op, måske vil det hjælpe.

Jeg håber jeg har svaret på dit spørgsmål..og kan du have det godt.

Venlig hilsen

Erroll