Efterskoleophold
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej brevkasse. Jeg er en pige på 17 år, der går i 10. Kl. på en efterskole. Det er helt fantastisk! Lærerne er omsorgsfulde, jeg har gode venner, jeg udvikler mig både fagligt, personligt og socialt - det kan faktisk ikke blive bedre:-) Min mor og far er skilte. Min far bor med sin kone og er alkoholiker, så efter sommerferien er det ikke en mulighed at bo ved ham. Min mor bor med hendes mand, og jeg kan ikke udstå ham. Han kører konstand på mig, og sådan har det været i et par år - vi kan ikke udstå hinanden. Jeg har snakket om at tage 10. kl. om for, at styrke mine karakaterer til gymnasiet( de er ikke gode nok endnu) og så ville det jo også være heeeelt perfekt med endnu et år i paradis her på efterskolen. Min mor synes et år mere på efterskole ville være godt for alle parter, men grundet hun er privat dagplejemor svinger hendes økonomi meget, og hun har i øjeblikket har kun 2 børn, og ved ikke hvornår og OM hun får flere foreløbigt. Hendes mand vil (forståeligt nok) ikke betale til mit efterskoleophold, så det er meget svært for hende at kunne betale det selv. Da han har adresse hos os og er gift med min mor, tæller hans indkomst jo også ind - og han er så ovenikøbet lige blevet fyret, så det er helt udelukket at hun selv kan betale det. Grundet deres indkomst var omkring 500.000 for to år tilbage, vil det ca. være 4000 de skal betale hver månede - hvilket er afsindigt, når hun kun har 2 børn og måske tager tid før hun får flere, og han er på dagpenge og vil alligevel ikke betale noget til det, hvis han havde et arbejde. Min far kan jeg ikke regne med betaler, han drikker sine penge op.... Hvad kan jeg gøre?? Jeg VIL simpelthen ikke tilbage til dem... Jeg vil være her endnu et år, så hvad kan jeg stille op? Tror du, at kommunen kan bevillige et efterskoleophold? Eller hvad gør man.... På forhånd TAk for hjælpen.

Svar:
Hej med dig..
Det lyder til at et år mere på den dejlige efterskole lige er den mulighed du kunne bruge.:) Og jo, der er muligheder.
Prøv lige at læse med her.
Det er fra efterskoleforeningen og der står, at der er mulighed for at give støtte afhængig af den økonomiske situation hjemme os dine forældre, men også hvis der er sociale ting i familien der gør, at det påvirker din situation.
Det er sådan at din efterskole får tilskud fra staten og det er faktisk dem der så giver den nødvendige støtte videre til dig. Så derfor er mit svar faktisk ret enkelt. Det handler nemlig opm at du skal have en snak med din kontakt person og/eller skoleledelsen om dine ønskerg og tanker om alt det her, og så vil de tage stilling til hvor meget de kan hjælpe dig.
Og de kan helt sikkert også forklare dig, hvis der skulle være flere muligheder som jeg ikke lige kender.
Jeg håber tingene flasker sig for dig.:)
Venlig hilsen
Erroll