Bolig
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Hej
Jeg vil gerne flytte hjemmefra. Jeg har skrevet mig op til forskellige kollegier hos CIU og kollegiernes kontor.  Jeg fik dog lavet en fejl og skrevet forkerte oplysninger, så nu er jeg sat 1000 pladser tilbage i køen. Dvs der går måske 2 år før jeg får et kollegieværelse/ ungdomsbolig. Jeg har dog fået tilbudt et værelse, som jeg ikke har råd til med su som eneste indtægt. Jeg har social fobi og personlighedsforstyrrelse. har kommunen et sted jeg kan bo? Tror det er bedst, hvis jeg bor et sted hvor de andre beboere ikke er psykisk syge. Jeg har fået at vide jeg skal kontakte en socialrådgiver, men ved ikke hvor jeg finder en. Kan godt låne penge til en andelslejlighed, men er ret sikker på at jeg bare vil side hjemme og kukkelure alene Og få det skidt psykisk HjæLp.. Tak

Svar:
Hej Anonym
Øv, hvor er det da ærgerligt med den fejl der har rykket dig så langt tilbage på ventelisten. Det gør det selvfølgelig ikke lettere at finde noget at bo i.
Har kommunen noget du kan bo i, spørger du. Ja...og nej. Kommunen har lejligheder og værelser til rådighed, men jeg ved at der i mange kommuner er kø til de her boliger og at kommunerne som regel altid vurderer fra gang til gang. Det vil sige at eksempelvis enlige forældre med børn altid vil komme forest i køen til en af kommunens boliger. Så ja...de har boliger til rådighed, men det kan være ret svært at få en af dem.
Men selvfølgelig skal du gøre et forsøg. Jeg tænker også at der måske kunne være nogle muligheder for hjælp når du har nogle problemer med fobi og personlighedsforstyrrelse.
Det er helt rigtigt at du skal kontakte din socialrådgiver. Når jeg skriver "din" så er det fordi vi alle har en socialrådgiver. Også selvom vi aldrig før har været i kontakt med kommunen.
Det du skal gøre er at kontakte din kommune på telefon: 33 66 33 66. Her skal du sige at du har brug for hjælp fra en socialrådgiver. Du vil blive bedt om at oplyse din adresse, dit navn og dit personnummer, og derefter kan kommunen finde den socialrådgiver som er tilknyttet dig.
Sammen med socialrådgiveren kan du finde ud af hvilke muligheder der for hjælp og hvordan du bedst kommer videre.
Mange hilsner
Niels-Christian
33 66 33 66