bliver rettigheder overholdt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hejsa, mig og to er mine kammerater har projekt uge, og vi har om unges rettigheder. Vi er ved at være færdige og jeres hjemmeside har hjulpet os meget. Vi bare et spørgsmål vi har lidt svært ved at få svar på. Bliver de Unges rettigheder overholdt og hvad kan der ske hvis man ikke overholder de unges rettigheder? venlig hilsen Jacob, Mark og Casper

Svar:
Hej med jer
Super ide at skrive en opgave om børn og unges rettigheder, og jeg er glad for at i kunne bruge Cyberhus i jeres arbejde.
Det er et godt spørgsmål i stiller mig, og det kan være svært at svare helt præcist på. Det afhænger meget af på hvilke rettigheder der ikke bliver overholdt og hvordan de ikke bliver overholdt.
Børns rettigheder er blevet lavet for at sikre at børn har det godt og udvikler sig trygt og godt i deres liv. For eksempel at du har ret til at modtage undervisning, og at du lærer at blive ansvarlig ved for eksempel at bestemme over de penge du tjener når du er fyldt 15 år. Sådan er der mange forskellige rettigheder. Rigtig mange af de rettigheder er nogle jeres forældre skal sørge for.
For det meste kan forældrene og deres børn godt finde ud af at snakke om det og finde frem til en løsning som alle er tilfredse med. Det kunne for eksempel være hvornår man kan få sit eget bankkort, eller hvilket fritidsjob er okay.
Men sommetider er der forældre som ikke kan eller vil sikre deres børn de her rettigheder og så er det i første omgang de offentlige myndigheder som blander sig. Det kan være en sagsbehandler eller en socialrådgiver fra kommunen som går ind og snakker med barnet og forældrene.
Hvis forældrene stadigvæk ikke vil eller kan give barnet sine rettigheder, så kan det blive så slemt at myndighederne vurderer at det ikke er sundt for barnet at bo hos forældrene. Det skal være ret voldsomt for at det sker, for eksempel hvis forældrene ikke vil have at deres barn får undervisning, eller hvis forældrene tvinger barnet til at arbejde 10 timer om dagen.
Men for det meste kan børn og forældre godt finde ud af at snakke om det, men hvis de ikke kan, så vil kommunen hjælpe dem.
Jeg håber det var svar nok for jer, ellers er i velkommen til at skrive til mig igen.
Venlig hilsen
Erroll