billeder
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
kære brevkasse. Hvad skal jeg gøre hvis nogen tager et billde eller flmer mig og jeg siger de skal slette filmen /billdet og de ikke vil gøre det?. venlig hilsen Lars

Svar:
Hej Lars
Det lyder meget ubehageligt, at blive taget et billede af eller blive filmet af en, uden at kunne få slettet det igen. Godt du gør noget ved det.
Først og fremmest syntes jeg, at du skal sige til personen, at du vil have det slettet. Det har du gjort og det vil han/hun ikke. Så syntes jeg du skal sige det til din mor og far eller en anden voksen, som du stoler på, så de kan gøre noget ved det.
Derudover kan jeg fortælle dig, hvilke regler der gælder omkring sådanne ting.
I loven står der, at man ikke må tage billeder eller filme andre mennesker, hvis personen er et sted hvor alle andre ikke har adgang til. Fx hjemme hos sig selv, i sin have eller sådanne steder. Man må altså godt tage billeder eller filme personer, hvis de er et sted hvor andre også kommer, fx på en station eller på en gade.
Men, man må ikke tage billeder eller filme andre, hvis billedet eller filmen er pinligt for en anden.
Reglerne jeg skrev ovenfor, gælder selvfølgelig kun hvis personen der bliver filmet eller taget billede af, ikke har sagt det er ok.
At sende billeder eller film videre af andre, som ikke var ment at andre skulle se, er endnu værre end at tage selve billedet eller filmen.
Personer der er over 14 år, kan straffes med bøde eller fængsel, hvis de ikke overholder reglerne, så det er en meget alvorlig ting. Det kan du fortælle til personen, der ikke vil slette billedet eller filmen.
Håber det lykkedes for dig, at få slettet det.
Venlig hilsen
Claus