Bare en løgn
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
kære brevkasse. Jeg har en veninde, der efter min mening, har handlet på en meget mærkelig og i mit hovede lidt syg måde- hun har nemlig løjet om en voldtægt. Sagt til både forældre, politi, venner, lærer osv. at hun er blevet voldtaget. Men man har nu fundet ud af, at det hele var en stor løgn. Hun havde sagt at det var af en ukendt person. Kan hun blive straffet for denne handling? og mit største spørgsmål, HVORFOR har hun gjort det her? det kan i self. ikke præcis vide.. men har i mødt lignende handlinger før? hun har i øvrigt en sød og velfungerende familie, er socialt med, og virker udaf til som en meget almindelig pige, og så kommer dette? (hun er ikke en af min mega tætte veninder, nærmere en bekendt i venne-gruppen, og jeg føler der for ikke jeg kan tillade mig, at spørge så meget til det) Knus

Svar:
Hej med dig..
Først et svar på om det er ulovligt at lyve om en voldtægt - ja, det er det og man kan blive straffet for det. Hvad straffen kan blive kan jeg ikke svare på, for jeg kender ikke sagen godt nok og når det drejer sig om en ukendt person er jeg lidt usikker på det. Det skal en dommer afgøre.
Jeg kan godt forstå du undrer dig og jeg tror der kan være forskellige grunde til at man lyver om en voldtægt. Der har været nogle eksempler i nyhederne de sidste par år og der er der er blevet nævnt forskellige ting.
Det kan være et behov for at skabe opmærksomhed omkring sig selv, måske fordi man måske føler sig ensom. Det kan også være fordi man selv har det svært og det er en måde faktisk at råbe om hjælp på, det kan også være man gerne vil vise hele verdenen at man har haft sex, ellert kan også være at man er meget sur på den person og prøver at hævne sig på den måde.
Der kan være mange årsager, men jeg kan ikke vide hvorfor din veninde har gjort det.
Der er kun en der ved det og det er hende selv. Så du kan overveje at spørge hende, men du må respektere, hvis hun ikke vil fortælle det til dig.
Venlig hilsen
Erroll