arbejde
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej jeg er en dreng på 14 år. jeg har et fritids arbejde på som opvasker på en rasturent hvor de tit ringer 5 minutter før jeg skal være der og spørger om jeg kan komme. jeg har kun været på arbejde en lørdag og jeg regnede med at det ville være lige som ellers men jeg kom kl. 17:30 og fik ikke lov at holde pauser eller gå før kl 2:00. jeg skal hele tiden løfte tunge gryder og de siger jeg hele tiden jeg skal skynde mig og jeg gør ALT hvad jeg kan. hver gang jeg kommer hjem der fra har jeg ondt i ryggen. er der nogle regler eller sådan noget for det. så sagde jeg det til chefen men han sagde bare pauser er spild af tid. men dun kan vel godt få fem minutter. kan det passe jeg skal løfte så tunge ting jeg får ondt i ryggen og får 5 minutters pause på 8 timer

Svar:
Hej dreng på 14,
Det er rigtig fint, at du arbejder i din fritid. Men det du fortæller du bliver udsat for, der hvor du arbejder, er ikke ok.
For det første er det sådan, at børn under 15 år, ikke må arbejde med det man kalder "tungere arbejde". Det du laver på dit arbejde, lyder umiddelbart som tungere arbejde.
For børn der arbejder og som er under 15 år, er der helt klare regler i loven for, hvor meget de må arbejde og hvor mange kilo de må løfte. I Lov om arbejdsmiljø, kapitel 10, står de regler som er til for at beskytte børn under 15 år, imod netop de oplevelser du har fået og dem der ligner. Fx står der i det første afsnit under paragraf 60 (§60), at der skal tages hensyn til barnets alder, udvikling, helbredstilstand og hvordan det vil påvirke barnet med hensyn til skolen, når arbejdet skal tilrettelægges. Det lyder bestemt ikke som om, at der er blevet taget hensyn til dig her.
Der er en masse andre regler i loven, som det ikke lyder som om, at din arbejdsgiver har overholdt.
Jeg syntes aller først, at du skal snakke med dine forældre om din situation, hvis du ikke allerede har gjort det. Sådan at du kan få en voksen med der kan hjælpe dig. Derefter syntes jeg, at du ogdine forældre, skal kontakte det man kalder en fagforening.
En fagforening er et firma, der hjælper mennesker der er i arbejde, som bliver, eller måske bliver, uretfærdigt behandlet af deres chef. De kan hjælpe med at fortælle om loven og de regler, som fx din chef skal følge. De kan også hjælpe, hvis en chef fx bliver sur og ikke vil udbetale de penge, som en medarbejder har ret til.
Den fagforening jeg syntes du skal snakked med, hedder 3F og dette er deres hjemmeside med kontaktoplysninger. På siden skal du finde den afdeling, der ligger nærmest der hvor du bor. 3F kan hjælpe dig med hvad du kan gøre og om de specielle regler der gælder for dig, når du arbejder i en restaurant. Der er nemlig lidt forskellige regler, som kommer an på hvad man arbejder med.
De bedste hilsner
Claus