Anonymitet ved samtale med socialrådgiver
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej med jer :-) Jeg er en dreng på 17 år. For et par måneder siden var jeg til samtale med en socialrådgiver, da det skulle hjælpe min familie. Grunden til denne samtale var at min lillebror (15 år) har fået en depression, og faktisk lige har fået at vide at han er autist. Min mor har også en deprission. Og mine forældre er lige blevet skilt. Men jeg skulle snakke med dem om hvad min lillebror kunne fejle, da han har gået hjemme i lang tid og været ked af det. Han er ikke meget autistisk, men lidt. Så jeg skulle snakke med hende om begge mine forældre og min lillebror. Jeg har lige fundet ud af at alt hvad jeg har sagt, er blevet skrevet ned. Mine forældre har så bedt kommunen om en journal om hvad der er sket med det hele. Der finder jeg ud af (gennem min far), at alt hvad jeg har sagt har de fået på papir, og jeg troede at alt hvad jeg sagde var anonymt, da jeg ikke kan se at det kan hjælpe dem at se at jeg (snakker dårligt om dem). Har de ret til at sende det videre til mine forældre, uden at spørge mig inden? Mvh XXXXXX

Svar:
Hejsa.. Tak for dit spørgsmål..  Det er ret sejt, at du vil undersøge reglerne omkring dette..og jeg kan sagtens forstå at du undrer dig og ikke synes det lige hjælper, at dine forældre ser det.
Men faktisk så har dine forældre ret til at få udleveret din sagsmappe, så længe du er under 18 år og de har forældremyndigheden.
Det er sådan, at en socialrådgiver i en familieafdeling har noget, der hedder notatpligt. Det betyder at rådgiveren skal lave et journalnotat omkring mødet.
forvaltningslovens § 6 står der følgene.
"§ 6. I sager, hvor der vil blive truffet afgørelse af en forvaltningsmyndighed, skal en myndighed, der mundtligt modtager oplysninger vedrørende en sags faktiske omstændigheder, der er af betydning for sagens afgørelse, eller som på anden måde er bekendt med sådanne oplysninger, gøre notat om indholdet af oplysningerne. Det gælder dog ikke, såfremt oplysningerne i øvrigt fremgår af sagens dokumenter."
Der er flere grunde til, at man skal skrive informationerne ned; For det første for at kunne sikre, at man i det lange løb kan tilbyde en ordentligt service, og for at sikre at man kan kan tilbyde rådgivning eller en evt. foranstaltning til familien, som kan gavne alle partnerne.
Den anden hovedgrund er for at sikre borgerens (din families) retssikkerhed, og give familien mulighed for at få aktindsigt - dvs. at kunne se hvad der står i familiens sagsmappe.
MEN, jeg mener, at socialrådgiveren har pligt til at fortælle dig, inden jeres samtale starter, at tingene der bliver snakket om, bliver journalført og at de kan blive udleveret til dine forældre, hvis de beder om det.
Det er nok ikke helt det svar du havde håbet på, men håber det kunne bruges alligevel...
Venlig hilsen
Steffen