ang. regler om gymnasiet
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
heej(: jeg har afsluttet folkeskolen i år på efterskole, og jeg er blevet skrevet op til et gymnasium efter sommerferien. Men jeg er begyndt at blive i tvivl om jeg kan klare at starte i år, og tænker derfor om det er muligt at udskyde det og så først starte til næste år? Jeg havde tænkt mig at tage et år hvor jeg vil arbejde og tjene nogle penge af to grunde. Allerede i 8. klasse var jeg skoletræt, så derfor ved jeg at det kommer til at gå galt hvis jeg starter på gym nu. Og den anden grund er, at jeg gerne vil have nogle penge, for ligeså snart jeg kan vil jeg flytte hjemmefra. Så kan man godt bare udskyde gymnasiet et år? Og hvis man kan, kan man så også hvis man ikke kommer direkte fra en anden skole? Og må man overhovedet godt tage et fri år lige efter folkeskolen? håber du kan hjælpe(: hej hej.

Svar:
Hej pige på 16,
Hvor er det fedt, du snart er færdig med skolen, når du er så skoletræt. Men der er lige et par enkelte ting du skal være opmærksom på, når du overvejer om du skal vente med gymnasiet.
I følge gymnasieloven er det sådan, at kun elever fra folkeskolen, der søger direkte ind på gymnasiet i det skoleår der følger efter 9 eller 10 klasse, har krav på at blive optaget på gymnasiet. Hvis eleven ellers opfylder betingelserne for optagelse.
Venter du et år, skal du søge om optagelse igen. Og hvis du ellers opfylder betingelserne for optagelse, kan gymnasiet vælge, at du skal til en optagelsesprøve inden du kan optages på skolen.
Så altså, hvis du vil være sikker på at undgå en mulig optagelsesprøve, så skal du ikke vente. Men har du det fint med en evt. optagelsesprøve, så kan du godt vente.
En anden mulighed er at du altid kan tage HF, som giver adgang til næsten alle de samme videreuddannelser og kun tager 2 år. HF kan du tage hvornår du gerne vil.
Det bedste råd jeg kan give dig er, at tage kontakt til en studievejleder på gymnasiet eller et HF center med det samme. Få et møde med den person og så kan du få et helt klart overblik over dine muligheder.
Uanset hvad du vælger, så held og lykke med din fremtidige karriere :)
De bedste hilsner
Claus