Ang efterskole
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. når man nu tager på efterskole og man aftalte med ens mor at man nok skulle gennemføre året. Men man føler at skolen er lidt for stresset og man bare har lyst til at tage hjem. Og komme i en alm folkeskole i sted for. Kan ens mor så godt stadig sige at man skal gennemføre året. Uden man har nogle rettigheder til at komme hjem, hvis det er ens største ønske.?? selvom hun siger jeg selv har valgt den kan man vel godt vælge forkert, og hun siger også at hun ikke gider havde jeg skriver eller ringer til hende, hvis det er det eneste jeg kan snakke om, færdig slut siger hun Smil Fra Felicia.

Svar:
Hej Felicia
Det er et rigtig godt spørgsmål du stiller her og jeg vil prøve at svare så præcist jeg kan.
Hvis din mor har forældremyndigheden, så kan hun i princippet bestemme hvilken skole du skal gå på. Hvis hun mener at det er godt for dig, må hun godt presse dig lidt og fortælle dig at sådan skal det være.
Hvis der går noget tid og du ikke trives på skolen og får det dårligt af at være der, så skal hun sørge for at du får det bedre. Loven siger at det er forældrenes ansvar at passe på deres barn og beskytte deres barn.
Du har prøvet at snakke med din mor og du føler ikke at hun vil høre på dig. Lige nu synes jeg du skal tage en snak med din kontaktlærer. Prøv at forklare vedkommende om din situation og hvorfor du gerne vil hjem.
Måske kan han/hun hjælpe med at ændre nogle ting på efterskolen, så det bliver lettere for dig at være der. Måske kan du nå at ændre nogle ting, så det alligevel kan blive et spændende og dejligt år.
Hvis ikke det kan lade sig gøre, så skal din kontaktlærer alligevel have kontakt til din mor og måske kan det hjælpe at de to snakker sammen.
Venligst
Erroll