adhd og hjælp

brevkassespørgsmål

adhd og hjælp

brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år

hej jeg er en ung gut på 21 som vil høre om i kan hjælpe mig jeg er på kontanthjælp på den lave sats og har brug for hjælp hvordan sætter man skub i sagsbehandlings tiden jeg skal i udredning nu her den 30 hos en nerolog men hvad §§ kan jeg bruge for og få den hjælp jeg skal have ved kommunen eller kan man få en bisidder fra adhd foreningen jeg er desperat får og få min sag igemen med min førtidspension på § 18 men det går mega langsom hvorlang tid må de bruge på og lave en resure profil med venlig hilsen

Svar:

Hej med dig.

Jeg kan godt forstå at du gerne vil have din sag afklaret så hurtig som muligt, fordi det er aldrig rart at vente på noget der er så vigtigt. Så jeg synes det er super sejt at du undersøger hvad du kan gøre og hvilke muligheder der er.

Og det er nogle gode spørgsmål du stiller, men også nogle svære nogle. De er svære fordi når man skal udredes, søge om førtidspension eller økonomisk hjælp fra kommunen, så er der en række personer som skal vurderer og undersøge dig. Og det tager tid. Og det er en personlig vurdering, så derfor kan jeg ikke svare dig på, hvor lnag tid der vil gå og om du vil få den hjælp du ønsker.

Men jeg har nogle ideer til hvad du kan gøre.

1. Jeg synes det er en rigtig god ide at kontakte ADHD foreningen og udover at ringe til dem har de også en brevkasse her. Prøv at fortælle dem om din situation og så tror jeg de kan fortælle dig mere end jeg kan, fordi de er eksperter på det her område og de kender systemet bedre.

2. Det lyder super godt at du har en tid hos neurologen og at det lyder til at du bliver ordentlig udredt. Men få spurgt din sagsbehandler om hvor lang tid de regner med det vil tage og hvornår du kan regne med at få besked.

3. Når og hvis du får diagnosen ADHD, så er der gode muligheder for at få økonomisk hjælp, men det er noget din sagsbehandler er med til at bestemme. I Servicelovens § 41 og §100 står der at hvis en person har en varigt nedsat funktionsevne, så er der mulighed for støtte. Igen er det noget din sagsbehandler skal tage stilling til.

Så din sagsbehandler er personen du skal bruge.

Når det er sagt, så lyder det til at udredning er godt på vej og selvom ventetiden kan være lang, så kan det godt være at din sagsbehandler vil vente med at tage en beslutning, indtil de har fundet ud af at du har ADHD. Så du må nok forvente at skulle vente lidt endnu.

Jeg håber det lykkes for dig.

Venlig hilsen