Abort.
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hurtigt og præcist.. er det muligt at få foretaget en abort, uden ens Forældre skal vide det ? nu er det sådan at mine Forældre har skrevet under på et sammenstykke ved ikke om det kan ændre på noget, men ville lige høre.. Mvh. A.

Svar:
Hej A
Generelt set nej.
Det er sådan at man under normale omstændigheder skal have en forældreunderskrift på at få en abort, hvis man er under 18.
Der er eksempler på, at unge piger har været alvorligt bange for forældres reaktion, hvis de fik at vide, at pigen har haft seksuel kontakt. I de tilfælde skal du gå til din sagsbehandler og søge hjælp i det regionale samråd. Der sidder så to læger og en jurakyndig, som kan give svar på om det kan gøres uden om dine forældre. Jeg kan ikke afvise at din læge kan hjælpe dig med at gå til samrådet.
Med Venlig Hilsen
-Sune
(Vejleder i lovstuen)