16 år og gravid
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hej lovstue! jeg er 16 år, og gravid i 3 måned. Jeg har en kæreste på 19 år, som også er faren til barnet. Mit spørgsmål er, om kommunen på nogen måde kan hjælpe mig med bolig, penge eller noget andet.. har hørt noget om, at når man bliver gravid som umyndig, og vælger at få barnet, bliver man automatisk myndig. kan du fortælle mig noget om mine rettigheder, på det punkt? Hilsen Kristina

Svar:
Hej Kristina
I følge loven har dine forældre, som udgangspunkt, det fulde ansvar for dig, indtil du fylder 18 år - og bliver myndig. Det vil sige, at kommunen ikke kan betale dig nogen indkomst, før du fylder 18. Dog kan kommunen hjælpe dig med forskellige engangsudgifter du måtte have, der er en følge af din graviditet.
Men! Dine forældres pligt til at sørge for dig når du selv får et barn, stopper den dag barnet bliver født. Medmindre du er flyttet hjemmefra og har klaret dig selv i en periode, for eksempel hvis du har haft arbejde. I det tilfælde kan der gælde andre regler.
Så indtil du føder jeres barn, kan kommunen altså ikke umiddelbart hjælpe dig med en fast indtægt, men det kan de når barnet bliver født og de kan hjælpe med at dække forskellige engangsudgifter indtil da. Et eksempel på en engangsudgift kunne være indskud til egen bolig.
Under alle omstændigheder synes jeg, at du og din kæreste kontakter din kommune og fortæller dem om jeres situation og dine spørgsmål. I specielt hvis du har boet væk hjemmefra og arbejdet i en periode.
Med tillykke, held og lykke fremover og bedste hilsner
Claus