Økonomisk ansvarlig
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
jeg ville spørge om du muligvis kendte en paragraf i loven som der fortæller at når man er 15 år er man økonomisk ansvarlig og selv bestemmer over sine penge. på forhånd tak

Svar:
Hejsa
Det er et super godt spørgsmål og det er godt du skriver ind for at få det besvaret.
Du kan finde loven her under Værgemålsloven §42. Det er lidt svært at forstå, så jeg har prøvet at forklare det her.:
Når du er 15 år bestemmer du selv over de penge du tjener eller får i gave. Hvis du for eksempel arbejder med at dele aviser ud eller får penge i fødselsdagsgave, bestemmer du selv hvad du vil bruger de penge til.
Når man er fyldt 15 år, er der også regler for hvilken slags arbejde du må tage. Det kan du læse mere om her på børnerådets hjemmeside.
Du kan læse mere om det her i Cyberhus. Her kan du også læse om andre rettigheder du har når du er fyldt 15 år. Det kan du gøre i lovstuen her.
Jeg håber du fik svar på dit spørgsmål
Venlig hilsen
Erroll