Ændring af efternavn

brevkassespørgsmål

Ændring af efternavn

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej. Jeg er 16 år og jeg vil ændre mit efternavn. Hvis min mor siger nej, kan jeg så gøre det alligevel uden hendes tilladelse? Kan jeg selv bestemme det? Mvh Majken

Svar:

Hej med dig..

Et interessant spørgsmål og jeg måtte lige dobbeltjekke det... prøv selv at læse med her hos hos børneinfo.

Loven siger, at hvis du selv ønsker at skifte navn, så er det dine forældre der skal give dig lov til det. Og hvis dine forældre vil give dig et nyt navn, så skal du sige ja til det, hvis du er fyldt 12 år.

Så svaret på dit spørgsmål må blive nej, men når du er fyldt 18 år må du selv bestemme og kan skifte både fornavn og efternavn.

Venlig hilsen
Erroll