Rensning af øreringe
brevkassespørgsmål af
Anonym pige
12 år
Jeg hat fået nye huller i ørene for 1 dag siden og jeg vil ikke have at der går bætenelse i så hvordan skal jeg rense det???

Svar:
Hej med dig,
Hvor dejligt for dig, at du har fået huller i ørerne. Og hvor er det godt at høre, at du gerne vil passe godt på dem, og sørge for, at der ikke går betændelse i.
Når man har fået lavet huller i ørerne er det vigtigt, at man sørger for at holde dem rene, så ikke der går betændelse i, som du også skriver. Før du går i gang skal du sørge for, at du har helt rene hænder, så du ikke risikerer, at overføre bakterier fra dine hænder til de nye huller. Du må ikke tage øreringene ud mens du renser, men skal derimod rense dem og hullerne, mens de sidder i. Det bedste du kan gøre, er, at rense med en saltvandsopløsning 1-2 gange dagligt. Bland en kvart teskefuld salt i 2½ dl kogt, afkølet vand og dyp øret heri. Du kan eventuelt også putte saltvandet på en vatpind og forsigtigt rense både for- og bagside af ørering/hul. Det er dog vigtigt, ikke at pille for meget i øre og ørering og sørge for at være meget forsigtig, når man renser det, så hvis du kan dyppe øret, er det nok en bedre løsning.
Derudover kan du passe på dine nye huller og øreringe ved:
1. At sørge for kun at røre dem, når du er i gang med at rense dem. Ellers skal du lade dem helt være.
2. At sørge for, at området omkring hullerne altid er rent og tørt, og hullerne får masser af luft (lad være med at dække dem til med plaster o.lign. i længere tid ad gangen).
3. At lade de første ørestikker du får skudt i sidde 2-3 måneder før du skifter til andre.
4. At dække øreringe og huller hvis du bruger hårspray, parfume, hårfarve el. lign.
5. At sørge for altid at have øreringe i det første år efter du har fået lavet hullerne. Ellers risikerer du, at de gror sammen.
6. At undgå at bade i pool, sø eller hav de første par dage. Hvis du bader i pool, sø eller hav inden for de første fire uger efter du har fået lavet hullerne er det vigtigt, at du renser dem grundigt bagefter.
Jeg håber du kan bruge svaret og får en god sommer med dine nye huller!
De bedste hilsner,
Stine