Radio/Tv-vært
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Hej :) Jeg har længe gået og kraftigt overvejet at prøve kræfter af som radio eller tv-vært.. Ville derfor høre om der er en uddannelse man kan gå på indenfor det? Desuden har jeg hørt man kan komme i lære som radio og tv-vært i DR, har været inde og kigge på DR's hjemmeside, men synes ikke jeg kan finde oplysninger om det , så ville høre om det er noget i ved mere om? På forhånd tak :) Knus Julie

Svar:
Hej pige på 22 år,
Det lyder som nogle spændende planer du går med. Der er utroligt mange veje ind til jobbet som radio- eller tv-vært. Dog er det særligt uddannelsen som journalist, som er mest brugt. Den kan du læse mere om her
Derudover sidder der folk med alle mulige uddannelsesmæssige baggrunde men som f.eks. har erfaring fra lokal radio/ungdomsradio eller lokale tv-stationer m.m. Andre har en baggrund fra universitetet, f.eks. medievidenskab. Nogle er derudover blevet hyret gennem castings, hvor der søges værter til forskellige programmer. Disse castings afholdes af det produktionsselskab som producerer et bestemt program, det kan f.eks. være Nordisk Film eller lign. Altså er der mange uddannelsesmæssige veje ind i jobbet, omend journalist som sagt er den mest hyppige.
Du spørger desuden om man kan komme i lære som tv- eller radiovært. Der findes ikke som sådan en uddannelse, hvor man specifikt er i lære som vært, ligesom man f.eks. er i lære som bager eller elektriker. Men i DR er der mulighed for at komme i praktik. En stor del af journalistuddannelsen foregår også via praktikker. Du kan læse mere om muligheden for og hvem der kan komme i praktik hos DR her.
Derudover vil jeg opfordre dig til at bruge uddannelsesguiden.dk til at kigge nærmere på andre tv- og medieuddannelser, f.eks. tv-og medietilrettelæggelses uddannelsen eller film og tv-produktionsuddannelse. Det kan være, at du her kan finde noget inspiration.
Rigtig god fornøjelse med det.
Bedste hilsner,
Anne