Rødthår og bumser
brevkassespørgsmål af
Rebecca
14 år
Hej jeg er pige på 14 år, jeg går igennem en rigtig svær periode lige nu.
jeg har rødt hår, og bleg hud og alt det andet der følger med. Jeg har aldrig rigtig tænkt så meget over det da jeg var mindre osv. Men da jeg startede i 5 begyndte det at fylde mega meget. Jeg fik kommentare omkring det og nogen gange kunne jeg godt se det sjove og andre gange ramte det mig faktisk. Men jeg viste selvfølgelig ikke at jeg blev ked af det. i 5 og 6 var det ikke sådan at jeg var mega ked over det, men det var bare irri at folk skulle sige noget om mit hår.
men da jeg så kom i 7 og nu 8 er det blevet meget slemmere, og tingene de siger er blevet meget mere nedladne. Folk siger nu hele tiden ting selv mine gode veninder. jeg har dog også haft en joke med nogen om det, men da andre så også begyndt at ”hoppe“ med på den Blev det bare for meget. Jeg er faktisk ret trist og tænker tit at jeg bare gerne ville have noget andet hår.
det Har også Været taget op i klassen i 7 og stilnede så lidt, men folk siger stadig ting om mit hår og hud og Jeg bliver faktisk oprigtigt ked af det.
Folk bliver også bare ved med at sige at jeg skal ignorere det osv. og det prøver jeg også. Men det er bare lidt svært. Især når det eneste drengene tænker på I min alder er at piger skal være ligeså pæne som modeller og have store numser og patter og så kommer jeg bare med mit røde hår og bumser og blege hud osv. jeg har heller ingen ide om hvis Jeg har en god krop, men det tvivler jeg stærkt på at jeg har.
men oven I alt det er jeg også begyndt at få mange mange bumser. Og det gør mig bare mere trist.  og folk siger at man ikke skal bruge makeup og man bliver nærmest drillet med det hvis man gør. Især i min “skole, bekendte, venne, klasse, kommune“ omgangskreds. Men jeg føler ikke jeg kan gå uden for en dør uden makeup da jeg så føler mig mega utilpas begrund af mine bumser da jeg så bare føler jeg er endnu mere grim. Jeg føler også at jeg nærmest er den eneste af mine venner og veninder som har rigtig mange bumser. Jeg bliver bare så trist når jeg ser mig i spejlet eller på billeder Fordi jeg virkelig føler mig så grim. Jeg bliver også mega utilpas når folk sider og siger “årh hende her er bare mega lækker eller hende her er mega grim ad” for jeg ved jo godt at jeg er i den “grimme kategori“ og ja det er bare ja ikke så fedt at tænke hele tiden. mine veninder har sagt at jeg ikke er grim osv osv. Men det skal de jo sige, tænker jeg.
det gør mig bare rigtig ked af det, og det er bare ikke fedt at tænke på det vær gang man ser sig selv eller bare ser andre rigtig flotte.
Jeg magter Ikke mere og ja. ved bare ikke hvad jeg skal gøre osv.

Svar:
Kære Rebecca
Jeg forstår virkelig godt, at det er her er noget, som går dig på. Du har ret i, at udseende fylder rigtig meget hos mange, og nok særligt blandt unge på din alder, så hvis der er noget, som man er træt af eller ville ønske var anderledes, så kommer det lynhurtigt til at fylde helt afsindig meget. Det er ganske naturligt.
Vi to kan blive helt enige om, at der måske er sådan en almindelig samfundsopfattelse af, hvad som i hvert fald er pænt, og der er helt sikkert mange som synes, at store former er det, som de er mest tiltrukket af, men jeg tænker bare, at det ikke udelukker, at andre typer af udseende også er pæne og smukke. Mennesker er forskellige, vi ser ikke ens ud, og meget få ligner de modeller, vi ser på TV og i blade. Ofte ligner modellerne ikke engang det, vi bliver vist i medierne, fordi man bruger photoshop og redigering til at skabe et helt urealistisk billede af, hvordan man skal se ud.
For mig lyder det dog til, at du tænker, at du ikke ligner modellerne, men derfor vil jeg bare gerne sige: at det gør du. For der findes også modeller, skuespillerinder og kendte med rødt hår, og som er blege, og der er også modeller, som har bumser og akne. En ret kendt en af slagsen er Kendall Jenner, mens der også f.eks. findes en youtuber, som hedder Em Ford, som poster rigtig meget på sociale medier om sin hud, fordi hun har slem akne. Du nævner også det her med en god krop, og igen så er det vigtigt at huske på, at ligesom at der er modeller, som er tynde, så er der også nogle som er lidt større, f.eks. Ashley Graham. Alle disse hyldes og anses for at være smukke, for skønhed er forskelligt, idet mennesker er forskellige. Så selvom det her med hår, hud og kropsform er ting, som for mange kan få dem til at føle sig grimme eller forkerte, så er de det ikke. Skønhed er individuelt, og hvad vi selv synes er pænt er forskelligt, og det er også derfor, at mode- og skønhedsindustrien, hvor alting handler om, hvordan man ser ud, endelig er begyndt at lægge vægt på at hylde forskellighed og det ægte menneske med alt det indebærer af usikkerhed og selvtillid, hvad end det er rødt eller brunt hår, bleg eller solbrun hud, store lår eller flade maver, og bumser eller helt klar hud. Der er plads til os alle.
Når det så er sagt, så er det dog også helt okay at gøre ting, som kan få en til at føle sig bedre tilpas. Hvis det er make up for dig, så er det så fint. Jeg tænker ikke, at det er anderledes end at tage et par bukser på, man føler sig godt tilpas i eller sin yndlingstrøje. Vi gør alle ting for at føle os selvsikre og tilpasse, så lad ikke andre bestemme, hvad du skal gøre. Kun du ved, hvad der hjælper dig.
En anden ting jeg også tænker lige at vende, det er det her med, hvordan dine venner og andre snakker til dig. For jeg tror, at de fleste de kender til det her med, at man har nogle insidejokes med vennerne, men som kan gøre ondt, hvis andre begynder at sige de samme ting. Jeg tænker, at folk måske gør det, fordi de ligesom dine venner siger det i sjov, men derfor kan det stadig være ubehageligt, og det er helt okay at sige det. Det kan også være, at du kan snakke med dine venner om, at det måske ikke er lige nu, hvor de fleste af jer nok fra tid til anden føler jeg lidt usikre, at sådan nogle jokes fungerer allerbedst. Du fortæller f.eks. selv, at dine veninder faktisk fortæller dig, at du ikke er grim, men at du ikke tror på det, og det kan nemlig også ske. At man hører en joke så mange gange, at den til sidst faktisk begynder at gøre ondt, og det er også vigtigt at fortælle sine venner eller veninder, hvis man oplever det, så man kan stoppe det og passe på hinanden. For det betyder meget hvordan man snakker om andre, og hvordan man snakker om sig selv. Det smitter helt vildt, og hvis man går og tænker og hører og snakker grimt om sig selv hver dag, så får man det også tit rigtig skidt med sig selv. Heldigvis kan det også virke omvendt, at man får det bedre med sig selv, hvis man bruger tid og energi på hver dag at fokusere på de ting ved en selv, som man godt kan lide. Det kan både være udseende og personlighed.
For det tænker jeg også er en vigtig pointe, at selvom udseende kan betyde meget, så er det vigtigt at huske på, at det i sidste ende er vigtigere at være et godt menneske end et pænt menneske. Jeg tænker i hvert fald, at ens personlighed, hvad man gør for andre, hvordan man behandler andre, og hvordan man er som menneske, er de vigtige ting og det er dem, vi bliver husket for. Så find ro i, at du har veninder, venner og familie som elsker dig, fordi du er dig. Det er det, som tæller.
Jeg håber, at mit svar kan give dig lidt ro i maven, for jeg forstår godt, at det kan fylde meget. Men du er god, smuk og fantastisk, som du er. Lige nu er det bare svært selv at huske det, og sådan er det for de fleste i perioder, men forhåbentlig kan det her svar være en lille påmindelse om, at du er dig, og at det er vidunderligt.
Tusind knus
Amanda