Rød/hvid og tør forhud
brevkassespørgsmål af
Søren
21 år
Jeg har ingen svampe eller ingen kløe eller jo noget gange er der lige et sekund hvor man skal klø men sjældent. Det er bare tør og jeg får nemt sår og når jeg dyrker sex går der ikke lang tid så kan jeg ikke mere fordi at der opstået sår på den den tørre hvide forhud. Hvordan får jeg det væk? specialt farven. Har haft det i lang tid så vil mene det er ufarligt, men er sgu bare træt af alle de sår også kan man lige pludse ikke mere fordi det gør ondt dernede efter sex

Svar:
Mange tak for dit spørgsmål.
Så vidt jeg kan forstå har du en tør og hvid/rød forhud der let kommer sår på og som kan give smerter under samleje.
Nu skriver du ikke hvor lang tid du har haft det, men jeg kan forstå at det er noget du har gået med i noget tid, og det derfor hverken er blevet værre eller bedre gennem den sidste tid.
Når jeg ikke kan undersøge dig er det umiddelbart svært at sige hvad der præcist er årsagen til din tørre forhud. Der findes flere årsager, men ud fra hvad du skriver tror jeg den mest sandsynlige årsag er en længerevarende hudirritation/infektion. Det kan bl.a. skyldes let allergi, ex. overfor det vaskepulver du vasker dine underbukser i. Yderligere kan den tørre hud også være forårsaget af brug af almindelig sæbe i skridtet. Selvom det virker "forkert" ikke at bruge sæbe når man vasker sig for neden, så er det faktisk bedst hvis man bare bruger vand eller evt. intimsæbe. Sæbe har den effekt at det udtørrer huden, og forhuden er især udsat, da den er meget sensitiv.
Til sidst kan du evt. prøve at smøre dig med en fed parfumefri hudcreme og se om det lindrer den tørre hud.
Uanset hvad så vil jeg stærkt anbefale dig at gå til lægen med dit problem. Jeg er sikker på at det kan løses med et par enkle tiltag (evt. en special creme).
Jeg håber du kunne bruge svaret, ellers er du naturligvis velkommen til at skrive ind igen.
Bedste hilsner
Morten
Læge