Røde knopper

brevkassespørgsmål

Røde knopper

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 4 år 3 måneder siden

Hej Cyberhus

Jeg er en dreng på 15 og jeg har for første gang intimbarberet mig. Jeg har lsgt mærke til at jeg har fået nogle røde knopper hvor jeg har barberet mig.

Er de her knopper farlige og kan jeg bare lade dem være?

Svar:

Hej

Uha, jeg kender de der røde knupper alt for godt! De kan sagstens genere, men er heldigvis ikke farlige. Du skal bare passe godt på huden rundt omrking og lade knupperne være, så skal de nok forsvinde.

Det er en meget almindelig ting af få røde knupper efter barbering. Man kommer nemt dels til at skrabe det øverste fedtlag i huden væk og dels til at skære hårsække over. Så kan huden og hårsækkene let blive irriteret - og resultatet er røde knupper og eventuelt svien og/eller kløe.

Der er nogle ting der kan muligvis kan hjælpe når man gerne vil undgå knupper efter barbering:

- Brug altid en skarp skraber, barber med hårenes retning og brug gerne en gel, skum eller andet blødgørende - jo glattere hårene bliver skåret over jo mindre irritation omkring hårsække og hud.

- Skyl af med koldt vand efter barbering. Det kan få åbne porer og hårsække til at lukke sammen, sådan at snavs og bakterier ikke kan komme til at irritere.

- Giv huden parfumefri og gerne allergivenlig fugtighedscreme efter og mellem barberinger.

- Undgå hyppig barbering.

Efter barbering er det meget normalt at hårene begynder at gro ud allerede efter en dag eller to og at de efter et par uge er groet ud til normal længde.

De røde knupper er altså helt ufarlige og forsvinder af sig selv hvis du sørger for en ikke alt for hyppig men god intim hygiejne inklusive fugt og blødgøring. Men husk - der er absolut ikke noget forkert eller ulækkert i at have kønsbehåring. Det er helt naturligt og det der har betydning er, at du ser ud, som du har lyst til.

Dbh

Rebecka

Rebeckas billede
Rebecka har svaret på dette spørgsmål