Pulverkur
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej, Jeg vejer 68 og er 164 høj. Jeg vil gerne tabe 8 kilo, men har ikke tålmodighed til et laangsomt vægttab. Hvis jeg har sunde og gode motions og kostvaner, så tager man vel ikke på igen efter endt pulverkur, vel? Er der nogen sundhedsrisiko ved Nupo-pulverkur, og hvor meget tror I, jeg vil kunne tabe om ugen?

Svar:
Hej med dig
Lad mig starte med at sige at jeg ikke er helt inde i nupo-universet. Hvis du beslutter dig for at afprøve kuren vil jeg derfor råde dig til at få vejledning i brugen, så du er sikker på at du får de vitaminer, mineraler og næringsstoffer du har brug for.
Nu kaldte jeg det en kur i ovenstående, og det er præcis hvad det er. Det er ikke meningen at man skal leve af pulver resten af livet, men udelukkende indtil man har opnået det vægttab man ønsker. Så i forhold til dit spørgsmål om du vil tage på igen efter kuren, kan jeg kun svare at det kommer helt an på dig. Hvis du ikke lægger din kost og motionsvaner lidt om, vil du sandsynligvis tage lidt på igen. Nu skriver du at du allerede har sunde kost og motionsvaner, hvilket er fantastisk, så det handler måske bare om at ændre på nogle få ting for at bevare vægttabet.
Jeg har (ligesom du selv sikkert har) hørt om folk der har opnået store vægttab på nupo, men jeg har alligevel nogle tanker om kuren som jeg meget gerne vil dele med dig.
Kuren virker (som jeg har forstået det) ved at man erstatter alt mad, eller næsten alt mad, med pulver eller andre nupo produkter. En dagskost på Nupo diæten indeholder ikke så mange kalorier som en "almindelig" blandet kost, og det er naturligvis derfor folk taber sig.
Den første tanke jeg har er, at diæten må blive utrolig ensformig, og at det derfor kan være svært at gennemføre kuren. De skriver også selv på hjemmesiden, at det kræver meget viljestyrke. Så måske den viljestyrke ligeså godt kunne bruges på at gennemføre en almindelig kostomlægning, hvilket de også anbefaler man gøre efter kuren!
Den næste tanke er, at når du skriver at du allerede har gode motionsvaner, indeholder kuren muligvis for lidt energi til at du kan gennemføre en normal skole/arbejdsdag + motion og hvad du ellers foretager dig.
Min sidste tanke (har mange flere men skal nok lade være med at kede dig med flere :-) ) er, at selvom der står at diæten indeholder alle de næringsstoffer, mineraler og vitaminer kroppen har bruge for, kan jeg ikke lade være med at tænke på at det ikke er i deres "naturlige form". Der er i ernæringsverdenen stor fokus på hvorvidt og hvordan vitaminer, antioxdanter osv. ændre sig når de "tages ud" af deres naturlige kilde, og at der måske er andet end kun vitaminer, mineraler osv. der har en virkning i kroppen.
På grund af ovenstående vil jeg helt klart anbefale en varieret kost i stedet for en pulverkur. Især i det her tilfælde, hvor de Nupo fortæller at det er alligevel kræver en kostomlægning efterfølgende.
I forhold til dit spørgsmål om hvorvidt kuren er sundhedsskadelige, vil jeg ikke mene at kuren gør skade ved kortvarig brug. MEN - Nupo anbefaler at man ikke bruger kuren mere end 8 uger af gangen uden at konsultere egen læge. Hvorfor ved jeg ikke for det oplyser de ikke, men synes det er fortæller noget om kuren. Det kunne derfor måske være en idé at spørge din læge til råds inden kuren, for at du sikre dig at din krop kan "klare" kuren, så er du i hvert fald mere på den sikre side.
Til dit sidste spørgsmål omkring hvor meget du vil kunne tabe dig, kan jeg kun gentage at det kommer helt an på dig selv og hvor sulten (eller tørstig i det her tilfælde) du føler dig. Hvis du ønsker at afprøve kuren, vil jeg anbefale dig at kombinere den med noget spiseligt som fx. grøntsager og frugt. Blandt andet fordi det at tygge på noget giver en helt anden mæthedsfornemmelse end udelukkende at drikke sine fødevarer. Derudover tror jeg risikoen for at blive træt af diæten minimeres en lille smule. En sidste ting jeg lige vil gentage er, at det ved vægttab naturligvis handler om at forbrænde mere energi end man indtager, men husk også at få nok energi, ellers bliver det næsten umuligt at gennemføre hverdagen!
Jeg håber du har fået brugbare svar på dine spørgsmål, og så vil jeg ellers bare ønske dig fortsat god sommer.
Mange hilsner
Anne Marie