Puls, d-vitamin og spisning

brevkassespørgsmål

Puls, d-vitamin og spisning

brevkassespørgsmål af
Julie
20 år
Oprettet 5 år 2 måneder siden

Hej

Jeg er en pige på 20 år, som har fået målt mit D-vitamin niveau til 13 og derfor er blevet rådet, af min læge over mail, til at tage et tilskud morgen og aften. Jeg døjer en del med min spisning generelt og spiser som regel kun en appelsin om morgenen og så lidt aftensmad, så jeg har ikke rigtig lyst til at tage et tilskud - er det nødvendigt? Samtidig ligger min puls på ca. 48, hvilket min kæreste mener er for lavt og mener kan hænge sammen med at jeg tit er svimmel. Jeg har ikke lyst og overskud til at gå til lægen, da jeg tidligere har haft en dårlig oplevelse med en anden læge - min nuværende læge har jeg aldrig mødt, så er bange for at snakke med ham. Jeg mener ikke at der er noget at bekymre sig om, men min kæreste mener noget andet. Hvad mener I?

Mvh.

Julie

Svar:

Hej med dig.

Tak for dine spørsgmål. Jeg kan forstå at du dels er usikker på om det er nødvendigt at tage d-vitamin tilskud og dels er i tvivl om, om din puls er for lav.

Lad os starte med det med d-vitamin. Normalt regner man med et d-vitamin niveau på 50 som den nedre grænse for det normale, så når dit niveau kun er 13 er det desværre meget lavt. D-vitamin spiller jo en vigtig rolle i opretholdelsen af vores knogler og du risikerer at få knogleskørhed hvis du igennem lang tid har for lavt d-vitamin. Specielt hvis du samtidig ikke spiser så mange kalkholdige produkter eller hvis du i perioder har manglende menstruationer. Derfor er jeg enig med din læge i at det er vigtigt at du tager tilskud.

Hvad angår din puls er jeg ikke så bekymret. 48 er ikke unormalt lavt for en ung kvinde. Din svimmelhed kan måske skyldes at du ikke spiser hyppigt nok eller måske ikke husker at drikke nok. Mange unge kvinder har tendens til lidt lavt blodtryk, det kan du få målt hos din læge. Jeg synes du skal give din nye læge en chance, det lyder som om det er fornuftigt at få en lægelig vurdering og måske også få taget nogle blodprøver.

Jeg håber du kan bruge mine svar.

Med venlig hilsen

Morten

MortenSs billede
Morten fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål