Psykiske sygdomme
brevkassespørgsmål af
Tor
16 år
Hej.
Hvordan kan man give en psykisk diagnose ved bare at stille spørgsmål til patienten? Handler det hele i bund og grund ikke om personlighed, som egentligt ikke er en sygdom, men noget der er opstået igennem livet og er en almindelig overlevelsesmekanisme i dette efterhånden vanvittige samfund?
Mvh. Tor

Svar:
Kære Tor,
Det er jo nogle super gode og interessante spørgsmål, du stiller. Det første spørgsmål er mere konkret, og kan derfor svares på lige så konkret. Man stiller psykiatriske diagnoser udfra officielle diagnosekriterier. Officielle diagnosekriterier er nøje undersøgte symptomer, som man gennem studier er sikker på oftest er til stede ved den givne diagnose. Princippet er altså lidt det samme som, når en læge spørger ind til symptomer, observerer og tester og derefter giver en diagnose. Fordi at vi ikke kan læse tanker, bliver vi nødt til at teste med spørgsmål eller opgaver for at kunne diagnosticere. Det er ikke tilfældige spørgsmål, der stilles, men spørgsmål fra officielle psykologiske tests, der er designet til at måle, hvor godt éns symptomer passer på diagnosekriterierne.
Begrebet 'personlighed' er heftigt diskuteret indenfor psykologien, og derfor er anden del af dit brev heller ikke så let at svare på. Nogle teoretikere mener, at personligheden er en række forskellige stabile træk, som kan måles. Andre er mere biologisk funderet, mens andre igen er meget fokuserede på miljø. Enighed er der dog om, at personlighed handler om individets specifikke mønstre i tænkning, adfærd og følelsesliv. Alt efter hvem man spørger, kan man godt snakke om, at personligheden udvikler sig gennem livet, fordi man oplever og tilpasser sig de ting, der sker omkring én - og dermed også samfundet.
Hvis du finder de her emner interessante, så vil jeg anbefale dig at kigge lidt nærmere på personlighedspsykologien - der er mange spændende teorier og tilgange til personlighed, identitet og samfundet!
Jeg håber, du kan bruge mit svar!
Sophie