Psykisk sygdom og stoffer

brevkassespørgsmål

Psykisk sygdom og stoffer

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Oprettet 4 år 8 måneder siden

Er der rigtigt at man har større risiko for at udvikle en psykisk sygdom, hvis man tager stoffer eller ryger hash? Min mor har selv angst og har sagt til mig, at jeg i forvejen har større chancer for at få det fordi hun, og mange andre i min familie, har det, og at hvis jeg tager stoffer eller ryger hash, så kan det udløse det. Men er det rigtigt eller siger hun det bare, for at jeg skal lade være? Jeg har ikke tænkt mig at gøre det uanset hvad.. men jeg vil gerne vide det.

Svar:

Hej med dig,
Mange tak for dit spørgsmål.

Undersøgelser har vist at stoffer som ex. hash markant øger risikoen for udvikling af psykisk sygdom. Hash har vist at medføre helt op til en fordobling af risikoen for at udvikle psykoser. Samtidig har undersøgelser vist at jo mere hash man ryger, jo større er risikoen for at udvikle psykisk sygdom.

Hvis man i forvejen er disponeret for udvikling af psykisk sygdom, ex. hvis mange i ens familie lider af psykisk sygdom, er det derfor uhensigtsmæssigt hvis man begynder at ryge hash. Da både din mor og mange af dine famiilemedlemmer har angst vil jeg derfor anbefale dig at undgå at ryge hash, da dette kan øge din risiko for at udvikle psykisk sygdom.

Desuden er hash særligt skadeligt for unge, da det især hos unge og børn, påvirker hjernens udvikling, og mindsker indlæringsevnen, hukommelse og evnen til at planlægge, samt kan give varige hjerneskader.

Jeg håber du kunne bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive ind igen.

De bedste hilsner

Morten
Læge.

MortenSHs billede
Morten har svaret på dette spørgsmål