Psykisk sygdom - arveligt?

brevkassespørgsmål

Psykisk sygdom - arveligt?

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 6 år 1 måned siden

Hej. Kan man arve psykisk sygdom ligesom man kan arve andre sygdomme? Mine forældre har angst, og jeg er bange for, at jeg også kan få det.

Svar:

Hej:)

Tak for din mail - det er nogle gode tanker du har gjort dig, og det lyder til at det er noget som fylder hos dig. Derfor er det rigtig godt, at du skriver.

Man kan godt arve en tendens til psykiatrisk sygdomme, ligesom man kan have en arvelig tendens til alle mulige andre sygdomme. Det gælder også angst, som du spørger til. Angst kan dog være mange ting, og kommer i forskellige former. Jeg ved ikke hvilken en slags dine forældre har, og jeg må indrømme at jeg ikke ved om alle typer har en arvelig komponent. Fx generaliseret angst ved man at nogle mennesker vil have en højere genetisk risiko for at udvikle angst.

Kort fortalt - så ja, nogle mennesker har en øget risiko for at udvikle visse typer af angst ud fra deres genetik.

MEN!! Det er altså ikke sådan, at hvis dine forældre har angst så vil du også få angst. Langt fra! Der er mange unge mennesker hvis forældre har angst, som aldrig selv får det. Der er nemlige mange andre ting der spiller ind i om man udvikler angst, som fx ens opvækst og det miljø man er i.

Så du skal bestemt ikke være bekymret for at du udvikler angst - der er en stor chance for at du aldrig vil blive ramt af det.

Hvis du ikke kan lægge den her bekymring fra dig, så synes jeg du skal snakke med nogle voksne du stoler på (måske dine forældre?) om dine tanker. En anden god idé kunne være, at booke en tid hos din egen læge. Det kan man nemlig godt gøre for at komme ned og snakke om sådan nogle bekymringer du nævner for mig.

Jeg tror og håber på at du nok skal klare dig igennem uden nogensinde at blive ramt af angst:)

Med venlig hilsen,

Sebastian, læge

SebastianUs billede
Sebastian har svaret på dette spørgsmål