Psykisk svag og dum

brevkassespørgsmål

Psykisk svag og dum

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 3 uger 2 dage siden

Hej Cyberhus.

Har altid været klar over at jeg var et rimeligt nederen menneske, i den forstand at jeg aldrig rigtig kan bidrage med noget godt i nogen som helst sammenhæng. Har også altid været klar over at jeg er et meget svagt menneske, både fordi jeg hele mit liv har døjet med ekstremt lavt selvværd og generelt bare min mentalitet. Jeg er en kæmpe people pleaser, og bliver virkelig påvirket hvis jeg føler jeg har fornærmet nogen eller nogen ikke kan lide mig. Derfor er det meget svært for mig at sige folk imod eller faktisk i det hele taget bare snakke foran mennesker, fordi jeg hele tiden er så bekymret over hvad de tænker om mig og jeg overtænker alt. Jeg føler at alle ser ned på mig fordi de kan mærke hvor svag jeg er. Føler også at jeg er virkelig dum og uintelligent. På alle områder egentlig. Både fagligt, fordi jeg har svært ved at følge med i de fleste fag jeg har, men i den grad også socialt fordi jeg virkelig ikke kan finde ud af at snakke med mennesker uden at skabe et forfærdeligt indtryk. Nu kan jeg selvfølgelig ikke se mig selv udefra, men er rimelig sikker på at jeg fremstår som enormt underlig og akavet for andre mennesker. Er bare virkelig ked af den person jeg er, og derfor flygter jeg hele tiden fra virkeligheden. Endnu en grund til at jeg ved at jeg er svag, er fordi jeg netop flygter fra alt. Vil virkelig gerne ændre alt ved mig selv, men samtidig er det som om jeg ikke balls nok til rent faktisk at gøre noget ved det. Og aner virkelig heller ikke hvor jeg overhovedet skal starte, og om det overhovedet er muligt. 

Tror i bund og grund bare jeg trænger til nogle tips til hvordan man kan få en stærkere mentalitet og (ironisk nok lyder dette nok lidt dumt) blive mere intelligent? 

Svar: 

Hej dig. 

Jeg bliver næsten helt ked af, den måde du beskriver dig selv og hvordan du tror andre ser på dig. Til gengæld vil jeg også starte med at fortælle dig, at der er mange som er usikre på sig selv også dem man ikke altid kan se det på.  Du efterspørger tips til, hvordan du kan få det bedre med dig selv og det er der heldigvis råd for. Men det er en proces og noget man skal arbejde med over en længere periode for at ændre. Det er altså ikke noget du blot kan ændre fra den ene dag ttil den næste. Det handler meget om, hvordan du ser dig selv og her skal du huske at de negative tanker avler flere negative tanke. Det handler med andre ord om at du skal bryde et mønster og få nogle også stoppe med at stille alt for høje krav til sig selv. 

1. Sig en god ting til dig selv hver dag. Det behøver nemlig ikke at være en stor ting. Det kan sagtens være at du er en god ven den dag, eller at du har nogle flotte negle. Fidusen er, at du lige så stille omprogrammerer din hjerne ved at blive mere opmærksom på dine gode sider. Det, du fokuserer på, vokser simpelthen. Øvelsen kræver, at du gentager det i minimum 14 dage – og meget gerne længere.

2. Stop med at sammenligne dig selv med andre hele tiden. Men den evige sammenligningskamp slider. Særligt, hvis du kæmper med dårligt selvværd. Hvorfor? Fordi sammenligningerne næsten altid ender med, at du tænker, de andre er sjovere, klogere og lykkeligere end dig.

3. Find frem til dine styrker. Er du verdensmester i at spotte dine egne fejl? Prøv at vende bøtten på hovedet – og i stedet øver dig i at fokusere på dine styrker. Styrker kan være mange ting, og man kan tit også vende sine svagheder om til en styrke. F eks. people pleaser. Det behøver ikke at være dårlig ting, det kan også betyde at man i høj grad er interesseret i hvordan andre omkring en har det.  Jeg kan nemlig godt forstille mig, at du er rigtig god til at sætte dig ind andres situationer eller oplevelser. Hvis du synes det kan være svært at finde dine stykrer, kan du spørger dem omkring dig, hvad de vil sige og det er nemlig mit næste råd. 

4. Få andre til at lave en liste med ting, du er god til.  Du kan måske ikke selv få øje på dem selv, men for alle andre er det indlysende. Et godt trick er at bede en ven eller familiemedlem om at skrive en liste med 5 gode ting ved dig. Bagefter kan du gemme listen, så du hele tiden har den ved dig. Den kan være en super støtte, når selvværdet knager.

Du nævner at du også oplever at du er udfordret fagligt. Her kunne det være en mulighed at tage kontakt til din lærer eller underviser. Så i kan have en dialog omkring, hvad du synes der kan være svært fagligt. Måske din lærer kan give dig nogle redskaber, som kan hjælpe dig. 

Jeg håber du kan bruge mit svar.

Vh. Fabienne fra Cyberhus

 

cyberhusfabiennes billede
Fabienne fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål

© Copyright 2017 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Insafe- & Daphne program