Præventation

brevkassespørgsmål

Præventation

brevkassespørgsmål af
Caroline
15 år
Oprettet 1 år 1 måned siden

Hej cyberhus Jeg er en pige på 15 år som kommer til at begynde at have sex indenfor et stykke tid da jeg har en kæreste osv jeg er mega bange for at blive gravid selv når vi har tænkt os at bruge kondom da det kan gå i stykker og at der ikke er 100 % chance for ikke at blive gravid. Jeg skriver her for at finde ud af om der er en form for præventation som jeg kan bruge udover kondom men jeg har virklig ikke lyst til at fortælle mine forældre om mit sexliv. Jeg ved godt at man kan bruge plan b piller men det er mega dyrt og anvendes jo ikke sol normal præventation men kun en nødløsning. Så er der en form for præventation jeg kan anvende uden at inkludere mine forældre?

Svar:

Kære Caroline

Først og fremmest er jeg er glad for at høre at du er opmærksom på at bruge prævention når tiden kommer hvor dig og din kæreste er klar til at have sex.  For de fleste, kommer det selvfølgelig også med en del bekymringer og spørgsmål, så jeg er glad for at du skriver så jeg kan forsøge at hjælpe dig. Kondom er et rigtig godt og nemt valg som prævention da det både beskytter mod kønssygdomme og også i høj grad graviditet, men som du skriver findes der også andre former for prævention som kun med lidt mere sikkerhed kan beskytte mod graviditet.

De forskellige præventionsformer kunne f.eks. være p-piller eller minipiller og flere endnu, men fælles for dem alle er at de kræver en recept fra din egen læge for at opstarte, da det er medicin som selvfølgelig kan komme med bivirkninger. Fra man er fyldt 15 år er det muligt at starte receptpligtig prævention ved egen læge, uden at ens forældre behøver at blive indblandet, hvis dette altså er ens ønske. Jeg forstår godt at det kan være træls at skulle tale med ens forældre om sex og det er også helt okay at lade være, men når det så er sagt, så er jeg er sikker på at de kun vil støtte dig i din beslutning.  Så hvis det er muligt for dig, kan du altså booke en tid hos din egen læge og få en snak om de forskellige præventionsformer og hvad der eventuelt vil passe bedst til dig.

Hvad end dig og din læge kommer frem til, så koster receptpligtig prævention selvfølgelig også penge, og hvis du syntes at det kan være svært at få råd til, så er der nogle kærestepar som deler udgiften til prævention, hvilket eventuelt også kan være en mulighed for jer. Håber mit svar kan hjælpe dig.

stinas billede
Stina fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål