Jeg kan ikke give slip på min eks kæreste
brevkassespørgsmål af
Amalie
18 år
Hej brevkasse Jeg har her d. 1 februar slået op med min kæreste gennem 13 måneder. Det var mig der slog op, fordi jeg kunne mærke jeg ikke længere var forelsket. Jeg mødte en fyr der fik mig til at indse at det jeg søger i en dreng, var ikke det min kæreste kunne give mig, så jeg slog op. Dette fortalte jeg selvfølgelig ikke min eks, jeg fortalte bare jeg ikke længere var forelsket. Det skal lige siges at min eks og jeg går i klasse sammen i 2.g på gymnasiet og er i samme vennegruppe på 10 personer, hvor vi ofte laver ting sammen. Så vi har aftalt stadig at være venner, eller det er i hvert fald hvad vi har fortalt vennerne i gruppen. Hvad de ikke ved er at vi stadig ses, rimelig ofte, og hygger os med "du ved hvad", uden vi ligger følelser i det. Vi sniger hinanden ind af vinduerne og lyver for vores forældre og venner om hvor vi er henne, sådan så vi kan være sammen. Dog snakker vi meget åbent om hvor meget vi ikke passer sammen som kærester, så vi er ikke ved at finde sammen igen, overhovedet! Men vi elsker stadig at være sammen. Dog, som sagt, uden der er følelser indblandet og det føler jeg virkelig heller ikke han gør, problemet er bare at det gør jeg. På en måde. Jeg er ikke forelsket og vil slet ikke finde sammen med ham igen, men jeg bliver ved med at blive ked af det over ham. Over ham og andre piger, eller hvis han ikke kan mødes en aften osv. Det gør virkelig ondt på mig det vi har gang i og jeg ved at jeg ikke kan komme over ham så længe vi bliver ved med at mødes, men jeg kan virkelig ikke lade være. jeg har flere gange prøvet at skrive til ham at jeg ikke synes vi skal mødes længere og at det burde stoppe, men hver gang ender vi bare op med at mødes senere den dag eller aftenen efter. Jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke er i stand til at give slip på ham. Især når det såre mig sådan, hvad skal jeg gøre? Det her stresser mig helt vildt ud, og jeg undgår skolen her for tiden, for jeg kan ikke være omgivet af pigerne og drengene og specielt ikke ham. Dog skriver vi sammen hver dag, none stop gennem dagen. Jeg kan bare ikke lade være og det er et kæmpe problem. Jeg kan ikke undgå ham, for vi går i klasse sammen, og jeg føler mig ude af stand til at skulle se på ham vel vidende han ikke længere er min, bare en lille smule... Så hvad skal jeg gøre? Har i nogle gode råd? Jeg er konstant ked af det, og føler ikke jeg kan snakke med nogle om det, udover min bedste veninde som bor i den anden ende af Danmark.. Jeg føler jeg holder al den her smerte inde, og det gør virkelig ondt og jeg føler ikke der er noget rigtigt svar... Derfor foreslog min veninde at jeg skrev herind, så det er det jeg nu prøver..

Svar:
Kære Amalie
Når jeg læser dit brev er det ret tydeligt, at du befinder dig i en rigtig svær og kedelig situation, og det er forståeligt, at du føler dig forvirret og ked af det. Det er svært at give dig et simpelt svar på, hvad du skal gøre, da det afhænger meget af din personlige situation og dine følelser. Men jeg vil forsøge at give nogle generelle råd, som kan hjælpe dig.
Først og fremmest skal du være ærlig over for dig selv omkring dine følelser. Det er tydeligt, at du stadig har stærke følelser for din ekskæreste, og det kan være en af hovedårsagerne til, at du ikke kan give slip på ham. Prøv at tænke over, hvad det er, du savner ved ham, og om det er noget, du virkelig har brug for i dit liv. Det kan også hjælpe at tænke over, hvorfor du slog op med ham i første omgang, og om du stadig mener, at det var den rigtige beslutning. Det er menneskeligt, at man kommer til at tage forkerte beslutninger engang imellem, husk det.
Det er også vigtigt at du tager hensyn til dit mentale helbred og trivsel. Hvis det gør dig ked af det og stresset at se din ekskæreste eller mødes med ham, så er det måske bedst for dig at begynde og sætte nogen grænser og måske prøve at skabe afstand mellem jer. Det kan være svært, nu når I går i klasse sammen og har fælles venner, men det kan være nødvendigt for din egen skyld. Du kan måske prøve at tale med ham om dine følelser og grænser, og bede ham om at respektere dem. Du kan måske endda overveje at gøre det helt tydeligt, at du godt ved at han helt sikkert ikke ønsker dig noget ondt, men at jeres kontakt bare ikke særlig god som den er nu, og du derfor virkelig har brug for hans hjælp, og det kan han bedst gøre ved at trække sig, og ikke tage kontakt.
Det kan også være en god ide at tale med en god veninde eller et familiemedlem omkring din situation. De kan nok hjælpe dig med at håndtere dine følelser og finde ud af, hvad der er bedst for dig og hvordan du bedst kan komme videre fra denne kedelige situation.
Evt. kan du også overveje at snakke med en psykolog om din situation, de har værktøjer der måske kan hjælpe dig med at håndtere breakuppet og det der kommer bagefter.
Endelig vil jeg til sidst sige, at det tager tid at komme sig over et breakup og det er en proces, som varierer fra person til person. Giv dig selv lov til at hele, find ud af hvad der egentlig gør dig glad, accepter det er okay man ikke altid er okay, og at det er menneskeligt at tage fejl eller begå fejl.
Håber mit råd kan hjælpe dig lidt på vej, og al held og lykke til dig
Venlig hilsen Kylie