Protest
brevkassespørgsmål af
M
19 år
Hejsa, jeg vil gerne hjælpe min veninde med at protestere mod maskeringsforbudet som for nyligt er indført. Ideen er at maskere offentlige statuer med et halstørklæde, tage et billede af det og lave en kollage. Mit spørgsmål er om det vil blive set som hærværk eller på anden måde er ulovligt at gøre? Jeg fjerner tørklædet igen efter jeg har taget billedet. Jeg vil nemlig helst ikke komme på kant med loven, og hvis jeg skulle gøre det skulle det helst være højlys dag.

Svar:
Hej med dig.
Det er et rigtig godt spørgsmål du stiller, og jeg må desværre erkende, at jeg ikke er helt sikker på svaret. Jeg kan læse mig til på politiets hjemmeside, at hærværk betegnes som ødelæggelse af ting eller hvis man fjerner ting, som ikke tilhører en selv. Og det tænker jeg ikke helt er tilfældet med det, som du gerne vil gøre. Men om der skulle være noget andet i loven som siger, at man ikke må tildække offentlige statuer eller om handlingen kan tolkes på en bestemt måde, der gør det ulovligt, der må jeg være dig et svar skyldig.
Kunne det være en idé at ringe til politiet i din by og fortælle dem, at du gerne vil gøre det her, fordi du skal lave et projekt, men ikke ønsker at gøre skade på statuerne og om det vil være lovligt? Det er nok den eneste måde, at du kan få et klart svar, og så du også kan få ro i sindet, hvis du vælger at gøre det. Det ville være ærgerligt, hvis du gør det, og det så viser sig, at det er ulovligt, og du kun har haft gode intentioner og et ønske om at deltage i den offentlige debat.
Jeg beklager, at jeg ikke kunne give dig et klart svar, men jeg håber, at du finder svar på spørgsmålet et andet sted.
Mange hilsner Pernille