Min kæreste irriterer mig
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhuset,
Jeg er en pige på 15 år, min kæreste og jeg har været sammen i snart 5 måneder, men vi var egentligt sådan 'kærester uden titel' i nogle måneder inden.
Her det sidste stykke tid er alt han gør begyndt at irriterer mig, men kun når vi snakker og spiller sammen over nettet, det sker ikke ved nogle af mine andre venner.
Når vi er sammen sker det ikke, og det forvirrer mig virkelig meget, vil godt finde ud af om jeg kan gøre noget for at det ikke sker mere, han kender godt til problemet og at jeg ikke gør det med vilje hvis man kan sige det.
Vil sætte stor pris for at høre jeres råd, for vil godt have  jeg kan få det til at fungere igen.
Mvh den 15-årige

Svar:
Kære du.
Jeg kan godt forstå, at det forvirrer dig, hvorfor din kæreste irriterer dig så meget i nogle situationer, men ikke i andre. Og det må også være rigtig frustrerende for jer begge.
Jeg tænker, at der kan være lidt forskellige ting på spil, som kan være med til at din kæreste irriterer dig.
Det ene er, at I nu har været sammen i en del måneder, og selvom I "kun" har været officiel kærester i 5 måneder, så skriver du, at I faktisk har været sammen lidt længere. Normalt varer en forelskelse typisk mellem tre-seks måneder. I den periode sker der en masse kemisk i hjernen, og man producerer et særligt hormon, der hedder dopamin, som gør en glad og lykkelig. Det gør fx at man ofte kun kan se de gode ting ved den, man er forelsket i, og alt er nærmest perfekt. Efter de første måneder aftager forelskelsen, man producerer ikke de samme kemiske stoffer i hjernen som fx gør en glad, og det bliver mere hverdag. Det betyder, at man begynder at få øjnene mere op for, at ens partner ikke nødvendigvis er perfekt, men også laver fejl og har sider, man synes mindre om. Og det er måske lige præcis det, der er sket for dig. Måske har din kæreste hele tiden opført sig på en måde, når I har skrevet og spillet sammen, men du har måske ikke bemærket det, fordi du har været så forelsket? Uanset så er det i hvert fald meget normalt, at ens kæreste eller noget han eller hun gør pludselig kan irritere en, selvom det ikke har gjort det tidligere.
Det andet der kan være på spil er, at når man er sammen ved fx at spille eller skrive sammen, så er man lidt en anden udgave af sig selv. Mange skriver ting, de aldrig ville sige højt, overdriver alting ekstremt meget, og nærmest bliver en anden person. Så måske handler din irritation om, at du ikke kan genkende din kæreste i den måde han er på, når I skriver/snakker og spiller sammen online?
Det jeg vil råde dig til at gøre nu, det er at prøve at finde ud af præcist hvad det er, der irriterer dig, når I snakker og spiller sammen online. Er det, at han bliver til en anden udgave af sig selv? Er det måden han spiller på? Er det noget bestemt han siger eller gør overfor dig? Prøv at se om du kan gå lidt dybere ned i irritationen. Mærk efter når I fx spiller, hvornår du bliver irriteret og tænk så over, hvad der lige er sket, som kunne udløse det. Når du ved, hvad det er, der irriterer dig, kan I meget bedre snakke om, hvad I kan gøre ved det. For jeg kan forestille mig, at din kæreste har svært ved at ændre noget, når han ikke ved, hvad det er, der irriterer dig.
Hvis der ikke er noget bestemt ved ham eller den måde han er på online, og det bare er sådan han er,  så kan det være, at I skal spille mindre sammen, så du ikke bliver irriteret. Eller prøve at acceptere, at han er som han er online. Når man er i et forhold vil der som regel være ting ved den anden, som man synes mindre om eller som irriterer en, desværre. Og der handler det virkelig om at prøve at acceptere, at det er sådan det er, og at der sikkert også er ting ved en selv, som den anden bliver irriteret over eller synes mindre om. Men hvis det bliver et stort problem, så er det vigtigt at få talt sammen om, hvad det gør ved en, når den anden opfører sig som han/kun gør. Så det er godt, at du har fortalt din kæreste, at der er noget, der irriterer dig, så han ved, hvad der foregår og hvorfor du måske ændrer humør, når I spiller eller taler sammen online. Bliv endelig ved med at snakke om det, der ikke er nemt. Selvom det ikke altid er særlig rart.
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker og råd.
Mange hilsner
Laura