Problemer i skolen

brevkassespørgsmål

Problemer i skolen

brevkassespørgsmål af
Nadj2039
14 år

Hej

Jeg står i denne situation at jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal stille op med mig selv. Her på det seneste er folk begyndte at holde mig ud, se lidt vredt på mig, selv mine bedste venner. Og jeg ved ikke hvad jeg har gjort dem.

Ud over det har jeg haft ret svært ved at holde mig humør oppe og det har jeg fået et par hårde kommentarer på, og blevet slået lidt begrund af det. Men jeg går også hårde kommentarer når jeg er i godt humør. Så jeg ved ikke rigtig hvilket humør jeg skal være i.

Hvad skal jeg gøre?

Tak for hjælpen på forhånd

Svar:

Hej med dig!

Øv, det er da en rigtig træls situation, du står i. Jeg kan godt forstå, at du har svært ved at finde, hvad du skal gøre. Det lyder heller ikke til at være nemt at vide, hvilket humør folk synes, du skal være i. Det kan være rigtig hårdt, når man føler, at ens nærmeste eller venner ikke forstår, hvordan man går og har det. Det er helt i orden at have en periode, hvor man er trist, sur eller vildt glad. Tristheden skal helst ikke fylde for meget ved dig!

 Det er okay, hvis du synes det er svært

Du skriver, at på det seneste er folk begyndt at holde dig ud? Det lyder da ikke særlig rart. Hvordan kan det være, at du føler det? Har de givet udtryk for, at de er træt af dig? Det er i hvert fald ikke særlig rart at have det på den måde. Det kan være svært, når man ikke forstår, hvorfor folk er sure på en eller hvorfor de opfører sig på en bestemt måde, men det er vigtigt, at du ikke føler, du skal lave om på dig eller dit humør. Du føler som du gør, og det skal man ikke skamme sig over eller forsvare overfor vennerne. Det lyder også hårdt, at du har fået nogle lidt hårde kommentar med på vejen. Det er selvfølgelig ikke i orden. Jeg kan godt forstå, hvis du føler, det påvirker dig og især dit humør.

Jeg er lidt usikker på, hvorvidt du mener, at du er blevet fysisk slået eller at du er blevet slået ud af hele sitautionen. Jeg håber ikke, at du er blevet slået i skolen, for det er bare ikke i orden! Hvis det er tilfældet, så er jeg rigtig ked af høre, at du har været udsat for det. Vold er aldrig løsningen, det hjælper ikke på noget, og det er slet ikke i orden at man slår. 'Hvis du er blevet slået, så synes jeg du skal fortælle det til en, du er tryg ved. Det kan være dine forældre, en sød lærer eller en anden du er tryg ved. Det er i hvert fald ikke okay, hvis du bliver slået.
Hvis der er tale om situationen, så kan jeg også godt forstå, hvis det påvirker dig. Det ville de fleste helt sikkert være påvirket af.

Det er vigtigt at sige, at du ikke skal lad andre bestemme, hvilket humør du skal være i, selvom det kan være svært, når dine venner har en holdning omkring det. Det er helt okay at være ked af det eller rigtig glad. Jeg tror, at mange har det på den måde, så du er ikke alene. De fleste har helt sikkert gode og dårlige dage, hvor nogle ting kan fylde mere end andet. Det kan jo både være positive og negative tanker, der fylder meget, men de negative må helst ikke fylde for meget. De negative tanker kan suge alt ens energi, gøre os triste og urolige. Det er heller ikke nogen god ide at skjule, hvordan man går rundt og har det. Det kan man nemt komme til, hvis man føler andre ikke forstår, hvordan man har det og måske især, når folk kommenterer på ens humør.

Fortæl dem, hvordan du har det

Det er svært at sige, hvad du skal gøre og hvordan du bedst kan gøre det, men jeg tror, at det er en rigtig god start og ide, at du fortæller dem, hvordan du egentlig har det. Ved de det? Ved dine venner, hvordan du har det og hvorfor du er i dårlig humør? Måske reagerer de sådan, fordi de ikke kan forstå, hvordan du har det? Den ene dag glad og den anden dag trist. Det er selvfølgelig IKKE den bedste måde og heller ingen undskyld for det! Jeg tror bare, at det kan hjælpe dig, hvis du fortalte, hvorfor du ikke havde det særligt godt eller hvorfor du er glad, så føler du måske heller ikke, at du skal forklare dig - det kan man jo desværre hurtig komme til. Det kunne måske være en god mulighed for dig?

Jeg tror bare, det kan hjælpe dig, hvis du fortalte, hvordan du havde det. Det kan gøres på flere forskellige, men det vigtigste er, at du er tryg ved situationen og samtidig føler dig klar til at tage snakken. Det kan tage lidt tid før man måske føler, man er klar til det - og det er altså helt okay! Du kunne måske fortælle det et sted, hvor du har det godt og er tryg ved situationen. Det er næsten det vigtigste. Det kan være rigtig svært at tale om, hvad der gør os kede af det og i dårligt humør. Det kan være, at man bliver mere ked af det, kommer til at græde, vred eller måske kommer til at grine. Det er helt okay - vi reagerer alle på forskellige måder. Du er langt fra den eneste, der synes det kan være svært at tale om tingene, når det kommer til tæt på.

Åbenhed

Du behøver måske heller ikke fortælle alle vennerne, hvorfor dit humør svinger lidt. Du nævner, at dine bedste venner også er begyndt at holde dig ud, så måske var det en mulighed at fortælle dem det? - måske en, som du har det bedre med end andre.  Det kan også være 2, hvis du føler for det. Du har samtidig også mulighed for at høre, hvorfor de er begyndt at holde dig ud? Du kunne måske sørge for at I var alene, så I ikke bliver forstyrret af andre. Det kan være rart, når der er ro omkring en. Måske er skolen ikke det bedste sted, da der kan være meget larm. Det kan også være, at det vil passe dig bedre på skolen, så kunne du måske prøve at finde et sted, hvor der er lidt ro. Det kunne evt. også være efter skolen? Det kan også være, at du har et godt forhold til en lærer, som du kunne tage en snak med? Måske dine forældre? eller en ven uden for skolen? Jeg tror i hvert fald, at det er en god ide, at du er åben omkring dine følelser med en, du er tryg ved. Det kan også være, at du har brug for at der bare en, der lytter til, hvordan du har det. Det har man nogle gange.

Jeg håber, du får snakket med en omkring de ting, du kæmper med.
Du fortjener at være glad!

De bedste hilsner,

Nikita

Nikitas billede
Nikita fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål