Problemer

brevkassespørgsmål

Problemer

brevkassespørgsmål af
Emma
17 år
Oprettet 2 år 1 måned siden

Hejsa. Jeg er en ung pige på 17 år der døjer med rigtig mange problemer i hjemmet. Jeg bor med min mor papfar og pap lillebror, der er hele tiden problemer der hjemme vi råber af hinanden hverdag jeg vil bare gerne flyt hjemmefra NU! Jeg har lige været i et hash misbrug hvilket min ældste storebror også er i nu jeg er dog ude af det. Min mor sætter nogen regler der hjemme hvilket er forståligt men nogen af de regler er sådan noget som “Din kæreste må ikke komme efter 00:00 hvis han gør det smider jeg ham ud” han kom så i går kl 00:15 og min mor var vågn da han kom hun giver så ham grunden til hin vågnede og sagde jeg skulle give min nøgle til huset for nu skal jeg ikke have den længere. Jeg forstår ikke en mor der kan sige man har en fuckt up teenagedatter og sige jeg bare er dum, at hele familie bare griner af mig. Jeg er 17 år og græder næsten hverdag over hvor meget jeg gerne vil væk hjemmefra. Hvad skal jeg gøre?

Svar:

Kære Emma

Tak for dit brev. Du skriver, at der er mange problemer derhjemme og at der er en del råben og skænderier i din familie. Du skriver også, at du rigtig gerne vil flytte hjemmefra med det samme, da du er rigtig ked af at være derhjemme. Derudover skriver du også, at du har haft et hashmisbrug, som du heldigvis er kommet ud af nu. Jeg er glad for at høre, at du er kommet ud af det.

Det lyder til at det har udviklet sig til at være ret konfliktfyldt hjemme ved jer - og det kan jeg godt forstå du synes er svært at være i. Det skulle jo gerne være sådan, at ens hjem er et sted, hvor man kan slappe af og lade op, men det lyder det ikke til at det er for dig. Det er bestemt ikke rart, når der er så mange konflikter og skænderier. Som jeg forstår dit brev, så er der generelt mange skænderier blandt jer alle derhjemme i familien, men det er særligt dig og din mors skænderier der går dig på - og det lyder også til at din mor siger nogle ret ubehagelige ting til dig, og det er naturligvis ikke i orden at hun taler til dig på den måde. Som jeg ser det, så er der noget der tyder på, at det med din mor og dig, er noget som har hobet sig op gennem et stykke tid og at jeres relation er gået en smule i hårdknude - og derfor skal der måske ikke særlig meget til, for at I kommer op at skændes.

Med den alder du har nu, så er der ikke så lang tid til at du er voksen og det er derfor helt naturligt at du har et ønske om at være mere selvstændig og bestemme mere selv. Det kan nogle gange være svært for forældre at anerkende, fordi man som forælder så gerne vil passe på sit barn - og selvom det måske ikke altid føles sådan, så tror jeg også det er sådan din mor har det. Jeg tænker faktisk, at det kan være en af de ting, som er med til at gøre, at jeres relation ikke er så god lige nu. Jeg får indtryk af, at du synes det er nogle strenge eller uretfærdige krav og regler din mor opstiller derhjemme - selvom du egentlig er forstående overfor, at hun opstiller nogle regler. Det virker som om, at du prøver at imødekomme hende, men hvis hun har fået en opfattelse af, at det er nødvendigt med strenge regler og af, at I kan tale grimt til hinanden, så tror jeg at det er noget som vil være rigtig godt for jer at få talt om.

Jeg synes derfor at du skal prøve at snakke med din mor om, hvordan du har det derhjemme og hvordan du har det i forhold til hende. Jeg synes det er vigtigt, at I ikke tager snakken på et tidspunkt hvor i skændes eller er sure på hinanden - men i stedet tager den på et tidspunkt, hvor ingen af jer er i dårligt humør. En anden mulighed kan være, at du skriver dine tanker og følelser omkring det, ned i et brev - det kan nogle gange være en god løsning, hvis man synes det er svært at få talt om og man gerne vil være sikker på, at man får sagt alt det man gerne vil sige.

Du skriver også i dit brev, at du gerne vil flytte hjemmefra. Du er 17 år, så derfor tænker jeg heller ikke der er så længe til at det kan være en mulighed for dig. Det er også noget jeg synes du skal prøve at tale med din mor (og eventuelt papfar) om. Jeg tænker ikke at det er helt urealistisk at du kan snart kan flytte hjemmefra, men jeg synes det er vigtigt at du er på god fod med din mor, og resten af din familie, når du en dag flytter hjemmefra - så I stadig kan ses tit og de kan hjælpe dig og støtte dig i forbindelse med flytningen og i din nye bolig. Derfor synes jeg det er så vigtigt, at du får en god snak med din mor om jeres relation og du får fortalt hende om, hvordan du har det. Forhåbentlig vil hun forstå, at det er noget som fylder rigtig meget for dig og som gør dig ked af det - og forhåbentlig vil hun også være klar på at arbejde på, at I kan få en bedre relation til hinanden.

Jeg håber på alt det bedste for dig - og jeg håber du kan bruge mit svar.

Mange hilsner Freja

Frejas billede
Freja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål