Problemer!

brevkassespørgsmål

Problemer!

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej, jeg er en pige på 13 år som har problemer. Jeg vil rigtig gerne have et fritids job, OG noget at gå op i. Lige p.t går jeg til engelsk. Jeg elsker det jeg elsker engelsk og england. Men jeg vil gerne have noget andet at gå op også. Jeg har prøvet rigtig mange sportgrene, men ingen passede mig. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal give mig til. Jeg går til engelsk hver onsdag fra 17:00 til 19:00 og som sagt elsker jeg det. Har du nogen evt. ideer til firtids ting jeg kunne lave? Nu til mit andet spørgsmål. Jeg vil rigtig rigtig gerne have et job. Men jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre for, jeg har: Søgt på nettet over 10000 gange, jeg har hængt sedler op i diverse butikker, jeg har gået rundt til folk og spurgt dem ansigt til ansigt om de kunne bruge mig til noget, jeg har printet sedler ud og lagt dem i folks postkasse, jeg tjekker avisen hver uge for job, osv. jeg har gjort alt hvad der står i min magt! Jeg kan simplethen ikke finde noget. Så, har du nogen gode ideer til fritidsjob? Alt i alt vil jeg gerne have afvide: Hvad kan jeg lave i min fritid? Hvordan for jeg et fritidsjob? Jeg håber meget du vil hjælpe. Knus mig.

Svar:

Hej med dig

Sikke en fantastisk energi jeg fornemmer ud af dit brev. Det er super dejligt at høre hvor meget du har gjort for at finde det job og den sport eller fritidsaktivitet du syntes der passer til dig.

Jeg hører også igennem det du skriver, at du er frustreret over hvor svært det har været for dig at finde noget. Og jeg syntes virkelig du har gjort hvad du kan. Det betyder ikke at der ikke er nogle muligheder, bare at du har været uheldig.

Lad os tage det med jobbet først.

Lige i øjeblikket er det svært for alle i Danmark at finde et arbejde, da der simpelthen ikke er arbejdspladser nok til alle. Og når man som dig, er under 18 år, kan det være en meget stor udfordring at finde et job. Både fordi der er så få jobs, men også fordi der er så få ting man må arbejde med.

Jge kan ikke rigtig råde dig til at gøre noget andet, end det du så flot gør i forvejen for at få et job. Op med hovedet, mist ikke modet. For unge mennesker som dig, der virkelig gør en stor indsats og som virkelig gerne vil, skal jobbet nok komme før du aner det.

Med hensyn til din fritid og sport, lyder det jo også som om du har været godt rundt omkring og gjort en stor indsats, for at finde noget at gå op i. Heldigvis har du fundet ud af at engelsk er interessant for dig.

Du nævner ikke hvilke sportsgrene du har prøvet, så jeg er lidt på bar bund i forhold til, hvilke jeg kan anbefale dig. Men prøv en gang at se på den her oversigt over forskellige sportsgrene. Måske får du en god ide.

Men jeg fornemmer også, at det ikke nødvendigvis er sport du vil gå op i. Det kunne godt være noget andet, der er interessant på en anden måde.

Jeg tænker, at når du nu er interesseret i England og engelsk, kunne det måske være en ide for dig, at dykke lidt dybere ned i Englands historie. Eller måske verdenshistorien. Eller geografi kunne måske være noget. Altså noget der minder lidt om det du allerede elsker, men som tager det et skridt videre, så du får en bredere viden.

En anden mulighed kunne være musik, enten at synge eller spille på et instrument. Der findes masser af muligheder for unge, hvor de både kan lære at synge/spille og/eller være sammen med andre om det.

Prøv en gang at se på hvad du interessere dig for i dit liv. Selv de helt små ting, som måske kan være make up, computerspil, madlavning, racerbiler, børn eller noget helt andet. Skriv eventuelt de ting ned du kommer i tanke om. Når du så har fundet 10 ting, kigger du på dem og ser om der findes en måde du kan komme til at lave noget mere i din hverdag med den ting.

Kan du for eksempel lide børn, kunne det være børnepasning, læse om børns udvikling, læse for børn du kender eller måske for børn du ikke kender. Eller hvis du nu interesser dig for lækre kager, så kunne du måske låne en bog på biblioteket om at bage kager, eller finde nogle voksne du kender der kan lære dig at lave lækre kager - og så blive hamrende god til det.

Det er lige hvad jeg kan komme på, ud fra de ting du fortæller i dit brev.

Men vigtigst af alt: hold modet oppe. Det hele skal nok falde på plads for dig :-)

Pøj pøj med det.

Bedste hilsner
Claus