Alle pigerne hader mig

brevkassespørgsmål

Alle pigerne hader mig

brevkassespørgsmål af
A
10 år
Oprettet 1 år 1 måned siden

Alle hader mag fordi jeg klippædæ en pie fra min klase hår af. det der sket var at en pie sae til mag at jeg ike var sej. jeg blev sur så jeg tog en saks og klippede haldelen af henes hår af. så begønte alle at hade mag. Jeg er oså orblin så det var nog derfor at hun at sage at jeg var ik sej. Vad skál jeg gøre?😥

Svar:

Kære A

Puha, sikke en kedelig situation du sidder i, men så er det godt du har styrken og modet til at spørge om hjælp.

Jeg vil starte med at sige, at det ikke var en god ide at klippe en anden piges hår af, uanset hvad hun har måtte sige til dig, det skal selvfølgelig ikke retfærdigøre hvad hun gjorde mod dig, men der har de selvfølgelig været bedre løsninger end at klippe hendes hår af.

Vi kan alle nogengange komme til at gøre dumme ting når vi er vrede. Det er helt normalt at man kan lave noget som nogengange desværre kan gå udover andre.

 Det første trin i at løse situationen er at undskylde overfor pigen, du klippede håret af. Du kunne fortælle hende, at du godt kan se at det gjorde var forkert, og at du gerne vil undskylde. Samtidig kan du forklare hende at hun faktisk også gjorde dig ked af det da hun sagde du ikke var sej. På denne måde kan I måske bedre forstå hinanden, og få sat ord på hvorfor i gjorde som i gjorde.

Hvis det er for svært kan du evt. tale eller skrive til fx din klasselærer så klasselæreren måske kan hjælpe jer begge med at komme videre.

Derefter kan du forsøge at genopbygge tilliden og respekten fra dine andre klassekammerater. Det kan tage tid, men ved at være ærlig, og forsøge at gøre det så godt igen som man kan, så kan du muligvis få dine klassekammeraters til at lide dig igen.

Du skriver også du er ordblind. Hvis du har svært ved at læse og skrive på grund af din ordblindhed, kan du tale med dine lærerer om at få støtte og hjælp til at håndtere dette. Der er forskellige ting, der kan hjælpe dig med at læse og skrive bedre og overvinde vanskelighederne i forbindelse med at være ordblind.

 Jeg er ingen ekspert på området, men jeg vil alligevel give dig et par andre råd med om hvad du kan gøre ved din ordblindhed:

Snak med dine forældre: Tal med dine forældre om din ordblindhed, og de udfodringer din ordblindhed giver dig, så kan de henvende sig til den kommune du bor i eller en specialist i ordblindhed og få hjælp og særlige værktøjer der er lavet til ordblinde fx CD-Ord.

Brug stavekontrol: Stavekontrol er en god måde at rette stavefejl på, mens du skriver. Mange computere, smartphones og skriveprogrammer har denne funktion indbygget.

Find en læsekammerat: Hvis du har brug for at læse en tekst, kan det måske være en god idé at få hjælp fra en læsekammerat. Det kan både være en ven, et familiemedlem, eller en hjælpelærer.

Brug farverne: Dette virker måske lidt underligt, men du kan forsøge at bruge farver til at skabe en oversigt i din læsning og skrivning. Brug fx farvede noter- lav fx de ord du har særlig svært ved med blå bogstaver, ord du ikke har ligeså svært ved med røde bogstaver, lette ord med sorte bogstaver osv. På denne måde kan du skabe en bedre forståelse for hvilke ord du særlig vil have fokus på at lære at stave og forstå.

Vær tålmodig: Ordblindhed kan være en udfordring, men husk at du ikke er alene. Mange mennesker har haft succes med at lære forskellige ting til at håndtere deres ordblindhed. Vær tålmodig med dig selv, der er intet galt i at være ordblind, du er ikke mindre sej eller dum fordi du har svært ved at stave. Du er derimod sej fordi du netop fortæller du er ordblind.

Håber mine råd kan hjælpe dig lidt på vej i at få løst dine problemer, og al held og lykke til dig.

 Venlig hilsen Kylie

cyberhuskyles billede
Kylie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål