Private billeder
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Er det ulovligt at opbevare billeder privat som andre har sendt men de beder en om at slette igen? Jeg mener fx hvis en pige har sendt mig et billede af sig selv, ikke seksuelt men almindeligt foto, og jeg har gemt det i mit album og hun bagefter siger jeg skal slette det, har jeg så pligt til at slette det?

Svar:
Hej med dig.
Det er et godt spørgsmål, du stiller. Og svaret er ikke nødvendigvis helt simpelt.
Du skriver, at billedet er et almindeligt foto, og med det antager jeg, at det er et billede, der viser pigen på en måde, som ikke er krænkende eller som udstiller pigen, men et almindeligt portrætbillede af hende. Så vidt jeg kan læse mig til, så er du juridisk ikke forpligtet på at slette billedet, når hun selv har sendt dig billedet.
Ud fra et moralsk synspunkt, er svaret noget andet. For når hun beder dig om at slette billedet, så er det god stil at respektere hendes ønske og slette billedet. Hun har sikkert sine grunde til, hvorfor hun ikke synes, at du skal have det billede af hende længere. Måske hun synes det er ubehageligt, at du har lige præcis det her billede af hende. Det er udenfor hendes kontrol, om du kunne finde på at gøre noget med billedet eller sende det til andre, og det i sig selv kan være ubehageligt eller ligefrem grænseoverskridende for nogen. Så derfor synes jeg, at du skal slette billedet, når hun beder dig om det, selvom det måske er et helt uskyldigt billede.
Mange hilsner Pernille