Prikker på penis og blære
brevkassespørgsmål af
Oliver
14 år
Hej. Jeg er 14 år og jeg har haft sådan nogle prikker på min penis og min blære. Det klør ikke og det svier ikke og det gør heller ikke ondt og har haft dem I lang tid. På penisen er de mest tydelige og størst på penis hovedet. Håber i kan hjælpe.

Svar:
Hej Oliver
Det kunne godt dreje sig om talgknopper, som er små kirtler, der kan sidde på stort set hele kroppen. De er helt ufarlige, smitter ikke og er oftest mest synlige i puberteten - de er nemlig styret af hormonproduktionen. Knopperne producerer talg, som indeholder fedt, og dette er med til at beskytte huden mod udtørring og f.eks. bakterier. Huden på penishovedet er meget tynd, så talgknopperne gør, at huden forbliver smidig og blød.
Hvis du skulle opleve rødme, kløe eller svie svarende til knopperne, så bør du kontakte din læge for at udelukke en anden, infektiøs årsag til knopperne. Der kan også gå betændelse i talgknopper, eller de kan blive så store, at de generer.
Det kunne måske også være hårsække i huden uden hår i, som kan ligne små, hudfarvede knopper, men de indeholder ikke talg. Dem har du også på hele kroppen, men du kan som udgangspunkt kun se dem på dine kønsdele, fordi der her ikke er et fedtlag i underhuden, som på resten af kroppen. Der kan også gå betændelse i hårsække, som i så fald ville ligne bumser, blive røde med et gulligt indhold. Dette sker typisk hos personer, der barberer sig i lysken, men betændelse kan også opstå pga. varme og fot tætsiddende tøj.
Jeg håber, at du har fået besvaret dit spørgsmål.
Mvh Tatjana